Annons

Tvärdog 2.4 -06

1
Mayday.
Vid färd med Santan (Nordic 2.4 -06 9000mil) efter ca 5 min några ryck och sen tvärdog den.
Har senaste månaden ryckt 2-3 ggr vid 3 tillfällen men inte stannat.
Har bogserat hem och ska kolla med felkodläsare i morgon bitti.
Nån teori?? Har läst att def vevaxelgivare ger dessa symptom eller?
mvh
Åke N
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen
Annons

Re: Tvärdog 2.4 -06

2
Vevaxelgivaren är misstänkt, även kamaxelgivaren. Sen finns det en grej till men den tror jag att du bytte. Jag har glömt vad delen heter, edit: misfire ignition sensor var det!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Misfire (knacksensor)givaren byttes då varvräknaren la av sist det var något som krånglade, den köptes från Rockauto.com och var originaldel oxo.
Bilen har sedan den var ny endast haft 2 fel, fläktregleringen och knacksensorn annars gått som en klocka
Lite lustig är att idag har jag haft en lång utläggning om bilens förträfflighet jämfört med VW koncernens produkter som mer eller mindre bor på verkstäder.
Ska kolla felkoder i morgon för att se vad dom säger innan nåt beställes.
//Åke

4
Jahapp, då går vi ut för att kolla och då startar den som om inget hänt men med käck enjin lampan tänd.
Får kolla kod i möra då/Å

5
Jahapp felkod P0335 .Crankshaft Position Sensor A Circuit malfunction.
Beställt från Mister Auto.
Pyssel nästa vecka då
mvh Åke

6
Hejigen.

Vevaxelgivaren hemkommen från Misterauto är nu bytt och
vi rullar igen.
"Skitjobboftheyear" är väl en lämplig beskrivning av jobbet att byta densamma.

P0335 vill man inte ha igen.

Mvh
Åke

7
Jag fick det sommaren 2013 på landet. Bärgning nästan 10 mil till verkstad på mobilitetsgaranti tackolov. Hur går bilen nu? Är hacken borta? Impad att du gjorde jobbet själv.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Hej
Hade hjälp av en skruvande kamrat med verkstad, vana och bra lokal och en youtubevideo.
" onclick="window.open(this.href);return false;.
Hack o ryck kvarstår fortfarande under 1400 rpm på 3-4-5 växel , möjligen lite mildare men långt ifrån borta.
Bilen startade och gick ca 1,5 mil ( med följebil) med endast ett ryck innan vi bytte sensorn.
Tips från coachen:
Om bilen rycker till några ggr under några veckors tid, kolla felkod och fundera om inte ett sensorbyte
är i antågande, är ju inte kul att bli stående på semesterresa eller när det är 20 grader minus.
jag hade tur med 2 km hem, minus 8 och snäll granne.
mvh Åke

9
Nästan alla ryckningar i min 2,4:a försvann efter jag lossat alla elkontakter till motorn under huven och sprayat elektronikrengöring och ruckat på dem - den kontakt jag TROR var boven i dramat, var kontakten till spjällhuset.
Bilen blev även mycket mer lågvarvsstark - nu kan man köra på tomgång på tvåan, det hade t ex. aldrig gått innan! Dock upplever jag att den drar lite mer soppa, även om det är ganska marginellt, förut när den "ryckte" kunde jag komma ner i 0,85l/milen på försiktig långkörning, nu drar den kanske 0,9-0,92 på samma körning...men de soppadropparna är det helt klart värt att slippa sitta och "jucka i otakt"! ;)
Stiften som satt i visade tendens att motorn hade gått lite magert, dock inte alarmerande mycket - så troligen var det oxid på kontakterna som gjorde att motorstyrningen fick fel värde och inte gav riktigt tillräckligt med soppa.

Så testa att lossa elkontakterna och gör rent dem!

Innan jag gjorde ovanstående byttes kamrem, vevaxelgivare (byttes när remmen byttes - i förebyggande syfte och den "såg risig ut" enligt meken), tändstift och sedvanlig service - rycken minskade något men rätt marginellt.
Efter "kontakt-operationen" gick bilen avsevärt mycket bättre - en liten tendens till ryck kan finnas på dellast vid vissa specifika varvtal (samma som innan), men då måste man anstränga sig och "leta" efter rycken, en som inte vet om dem känner dem säkert inte alls.

Mvh
Johan B