Annons

Hackig/Ryckig motor vid körning.

1
Har ett bekymmer med min Santa Fe 2,4. 2001.

Problemet är att den rycker hackar vid körning både vid belastning och normalkörning.
Har bytt följande saker.

Kamrem (står rätt)
Vevaxelägesgivare
Tändspolar
Tändstift
Tändkablar.
Bränslepump + Filter.

Har inga felkoder.
Börjar bli rätt frustrerande. Någon med några fler förslag.
Annons

Re: Hackig/Ryckig motor vid körning.

2
Min småryckte också, främst vid vissa specifika varvtal och "mellangas" och extra tydligt vid lite tyngre arbete som uppförsbacke eller liknande.
Har för mig att det var vid typ 1400 och 2200 varv som det var värst.

Bytte stift och kamrem, samt slog i diverse rengöringsmedel till bensinen. Det blev lite bättre men långt ifrån bra.

Därefter gick jag över alla elkontakter som var till motorn, genom att lossa dem och spraya med elektronikrengöring och sedan sätta ihop och "rucka lite".

Därefter slutade rycken nästan helt - jag TROR att det var kontakten till spjällhuset som var (åtminstone största) boven i dramat och att det var oxid eller liknande som gjorde att det blev fel värden till motorstyrningen. Misstänker att den gick lite magert när den ryckte.
Tycker också att den nu har blivit mycket mer lågvarvsstark än tidigare men faktiskt lite törstigare (marginellt men ändå), vilket också tyder på att den gick magert innan "rengöringen".

Om man anstränger sig, kan man känna små tendenser till ryck vid samma varvtal vid lätt gas och framförallt om det är lite tyngre för bilen som enligt ovan. Men en som inte tänker på det och "letar rycken", reagerar nog inte alls längre.

Så testa att lossa elkontakterna och gör rent dem med elektronikrengöring!

Mvh
Johan B