Annons

Dimljus fram

1
Trodde jag att jag hade... lr ja.. jag har iaf lyktorna där med lampor i.
Dock lyser dom inte fick jag veta på besiktningen.
Tänkte att jag tar väl min begränsade kunskap och kollar säkringarna iaf. finns ju dom vanliga säkringarna där och sen ett lass med större säkringar, dock saknas den som är markerad för dimljusen fram.
Är det så enkelt som att köpa en sån eller ska jag bara inte ha några?
Annons

Re: Dimljus fram

2
Sitter lyktorna där, har du säkert dimljus inkopplat.
Testa att flytta en säkring med samma ampere-tal från någon annan funktion som inte är nödvändig just nu. (t ex. vindrutespolning eller liknande OM de har samma amperetal) och se om de tänds eller säkringen brinner direkt när du trycker in knappen för dimljusen.

Det kan ju vara något problem (t ex. att de bländar eller eltekniskt fel) som gör att tidigare ägare har plockat bort säkringen.

Det finns inget krav på att dimljus skall kunna lysa, men OM de lyser får de inte blända, så jag förutsätter att du inte fick en anmärkning på detta hos bilprovningen!?

Mvh
Johan B

Re: Dimljus fram

6
Oftast så har man fått en anmärkning på att dimljusen bländar och sen när det ska justeras så har justeringen rostat ihop eller dylikt och istället för att köpa 2st nya dimljus så kopplar man ur dom istället, det tipsar till och med bilprovningen om.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11