Hej,
Är ny på forumet och är glad att vara medlem!
Sanata Fe 2002 v6 4x4 automat.
Nu till problemet, jag har sett att detta diskuterats en del men vill gärna ha lite svar,
Min abs lampa börjar lysa när jag kört en stund ibland kan det gå en hel dag, ibland går även abs funktionen i när jag bara lugnt bromsar som för in i rondell tex, och pedalen pulserar och abs går i.
Hade av båda framhjulen och rengjorde kransarna fram med stålborste då såg jag att på båda fram så saknades det gods mellan 2kammar....är dom spruckna? är det det som gör detta otroligt enerverande symptomen?
Tacksam för svar
Annons
Re: ABS Problem
2Låter helt klart som om de spruckit - ett ganska vanligt fel på den modellen...
Mvh
Johan B
Mvh
Johan B
Re: ABS Problem
3Ja, för som jag förstått så orsakar spruckna kransar att bromsarna beter sig som att abs gåri även vid mkt lätt bromsning, händer bara ibland men ändå?
och hur är det med kransarna på bakaxeln, klarar dom sig bättre? Har inte läst om nån som bytt dom.....
Och skulle felet ligga i abs givare eller hydraulagg så skulle väl lampan lysa hela tiden och inte slockna efter 30 min avslagen motor för att sedan tändas under färd efter några km?
och hur är det med kransarna på bakaxeln, klarar dom sig bättre? Har inte läst om nån som bytt dom.....
Och skulle felet ligga i abs givare eller hydraulagg så skulle väl lampan lysa hela tiden och inte slockna efter 30 min avslagen motor för att sedan tändas under färd efter några km?
Re: ABS Problem
5För att vara riktigt säker måste du göra en felkodsavläsning och/eller göra en pulsavläsning av hur abs-sensorernas signaler ser ut.
Men jag vågar nog satsa en slant på att det är kransarna som ställer till det, om du ser att de ser "konstiga ut"!
Mvh
Johan B
Men jag vågar nog satsa en slant på att det är kransarna som ställer till det, om du ser att de ser "konstiga ut"!
Mvh
Johan B
Re: ABS Problem
7en fråga, kan check engine lampan ha något med detta fenomen att göra?
bilen går precis som den ska men lampan tändes idag ( abs lyser också då jag inte bytt kransar än)
bilen går precis som den ska men lampan tändes idag ( abs lyser också då jag inte bytt kransar än)

