Annons
Annons

Re: när kamremmen går av...

3
Har varit med om detta ett antal gånger och det är som dom säger, vipparmarna brukar ge sig först men har du otur så har nån ventil krökt sig.

Steg 1 är att byta kamremssats med allt vad det innebär och byta ut vipp armar som är av/krokiga/spruckna och samtidigt knacka några gånger på ventilerna för att höra att det är samma distinkta klang i alla så ingen fastnar nere eller är stum för då är nån ventil väck.

Om inte så är det bara att plocka ihop och starta och hålla tummarna för att den går som den ska, har man riktig utrustning som en auktoriserad verkstad har så kan man göra ett kompressionsprov innan man stoppar tillbaka spridarna för att se att kompressionen är ok.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: när kamremmen går av...

4
OCH KOLLA så alla jag säger alla nålar och andra små bitar inte finns nere i motorn. Jag tyckte att jag fått ut allt men så var inte fallet 33 mil senare skar motorn. I med en bättre beg men då livar inte databox, beg databox åka till en firma i Arlanda stad för omkodning men ytterligare ett problem automatlådan vill inte växla som jag vill. Inte helt säker men det verkar som hynda har tre olika system till samma motorserie.