Hej!
Har fått problem med min santa fe 2,4 gls 04.
Det började med att min sambo körde bilen och när hon var hemma så sa hon att den blev trög i ratten och alla (troligtvis) tände sig precis på parkeringen så hon stängde av bilen, troligtvis höll den på att dö precis när hon stängde av den.
Efter det så startade jag bilen och den går normalt i 3sek sen dör densamma sak varje gång jag provat starta.
Motorlampan lös och jag fick den avläst och hade felkod P0340 Camshaft positionsensor sensor A circuit bank 1 Single sensor.
Beställde ny givare ifrån "skruvat" och bytte den och nu startar bilen men ger jag gasstötar så missar den och baktänder.
och håller jag den på ca 2000rpm så slär den av till ca 1500rpm och återgår till 2000rpm och håller på så.
Tillslut tände sig motorlampan igen men har ej fått den avläst ännu.
Nu till min fråga är det någon som känner igen det här?
Mvh Johnny
Mycket tacksam för svar.
Annons
Re: Motorproblem santa fe (kamaxelgivare)
2Felsökandet fortsätter
Fick den avläst och det var samma felkod på kamaxelgivaren.
Så jag har nu kollat så att kamremmen sitter som den ska och alla markeringar stämmer, jag bytte rem och rubbet i slutet på Januari och även vevaxelgivaren.
Så nu vettefasen vad jag ska göra, kan det vara fel på den nya kamaxelgivaren?
Någon som har kopplingsschema på kamaxelgivaren?
Ingen som har något tips?
Fick den avläst och det var samma felkod på kamaxelgivaren.
Så jag har nu kollat så att kamremmen sitter som den ska och alla markeringar stämmer, jag bytte rem och rubbet i slutet på Januari och även vevaxelgivaren.
Så nu vettefasen vad jag ska göra, kan det vara fel på den nya kamaxelgivaren?
Någon som har kopplingsschema på kamaxelgivaren?
Ingen som har något tips?
Re: Motorproblem santa fe (kamaxelgivare)
3Vilket fabrikat var det på givaren?
Billiga no-name-kinaskräp brukar sällan fungera och om de mot förmodan gör det, brukar de gå sönder rätt snabbt....
Jag har hört talas om MÅNGA bilar som gått lika illa med nya billiga piratgivare som med gamla trasiga originalgivare (kam- och vevaxelgivare samt luftmassemätare etc.), efter byte till originaldelar går motorn som den skall igen.
Givare bör man köpa originaldelar eller OEM-kvalitet från kända tillverkare som t ex. Siemens, Bosch etc.
Mvh
Johan B
Billiga no-name-kinaskräp brukar sällan fungera och om de mot förmodan gör det, brukar de gå sönder rätt snabbt....
Jag har hört talas om MÅNGA bilar som gått lika illa med nya billiga piratgivare som med gamla trasiga originalgivare (kam- och vevaxelgivare samt luftmassemätare etc.), efter byte till originaldelar går motorn som den skall igen.
Givare bör man köpa originaldelar eller OEM-kvalitet från kända tillverkare som t ex. Siemens, Bosch etc.
Mvh
Johan B
Re: Motorproblem santa fe (kamaxelgivare)
4Det var märket ERA på kartongen som den låg i, börjar också tro att det kan vara den nya givaren som inte funkar riktigt.
Ska ev få låna en ifrån annan bil, ska bli intressant att se om det är någon skillnad.
Ska ev få låna en ifrån annan bil, ska bli intressant att se om det är någon skillnad.
Re: Motorproblem santa fe (kamaxelgivare)
5Nu funkar bilen igen
det var kamaxelgivaren som jag köpte som var defekt.
Den blev nog lite piggare än innan med ny givare.
Ville bara dela med mig om vad som var fel för jag har sett många trådar här där man frågar om något tips men oftast så får man inte reda på om tipsen eller om trådskaparen har löst problemet.
Hoppas detta kan hjälpa någon.
Mvh Johnny
Den blev nog lite piggare än innan med ny givare.
Ville bara dela med mig om vad som var fel för jag har sett många trådar här där man frågar om något tips men oftast så får man inte reda på om tipsen eller om trådskaparen har löst problemet.
Hoppas detta kan hjälpa någon.
Mvh Johnny
Re: Motorproblem santa fe (kamaxelgivare)
6Va skönt att det löste sig, och precis som du skrev. Att ge feedback efter är så otroligt bra.

