Hej Hyundaikompisar!
Postade i vanliga fel tråden först, men detta passar nog bättre som en egen tråd.
Jag har en 2014 års I30 kombi 1.6 110 crdi som jag i stort sätt är mycket nöjd med. Bilen har vid dags dato rullat ca 700 mil sedan uthämtningen i januari 2014. Det är en snål, mjuk och fin diesel som ger tillräckligt med kraft för mina behov. Nu har jag dock två saker som jag undrar om det är "vanliga fel", eller endast unikt för min kärra.
1. Det är lite taskigt lackar innanför gånggärnen. D.v.s. över själva limningen på dörren. Har ni också så på era "Hyndor"? Gäller alltså hela kanten på själva dörren.
2. Jag har efter endast 670 mil ganska så fula blästringsskador på skärmkanterna. Har även drabbat dörrar i viss mån, men det ser bara den som tittar nära i rätt ljus. Jag har stänklappar monterade av Hyundai och kör med original aluminiumfölgar 16 tum sommardär och 15 tum vinterdäck. hur ser era skärmkanter ut?
Annons
Re: Blästringsskador och allmänt fabriksslarv
2Jag har en i30 Go edition med 110 hk diesel men det är inte en kombi så den är miljöklassad och därmed har den 15 tums 195/65 fälgar.
Jag har inte sett något slarv med dåligt tätade eller lackade skarvar och inte heller några blästringsskador men jag har iofs bara hunnit köra 200 mil.
Den går så tyst och mjukt och jag tror att det beror på att jag har 15 tumsfälgar istället för 16.
Kan bredare lågprofildäck göra att stänklapparna fram inte räcker till så att stensprutet slår mot bilens sidor?
Jag har inte sett något slarv med dåligt tätade eller lackade skarvar och inte heller några blästringsskador men jag har iofs bara hunnit köra 200 mil.
Den går så tyst och mjukt och jag tror att det beror på att jag har 15 tumsfälgar istället för 16.
Kan bredare lågprofildäck göra att stänklapparna fram inte räcker till så att stensprutet slår mot bilens sidor?
Re: Blästringsskador och allmänt fabriksslarv
3Däcken är ju original, så det tycker man borde passa och vara funktionellt.
Just skarvarna är inte dåligt tätade. Det är bara estetisk lack som saknas. Nu är ju jag förbaskat petig och ser allt, men nog kan man kräva i det närmaste perfektion av en ny bil. I övrigt är bilen kanonfin och motorn likaså. Personligen föredrar jag 110 hk över 128an, men det är ju en smaksak.
Just skarvarna är inte dåligt tätade. Det är bara estetisk lack som saknas. Nu är ju jag förbaskat petig och ser allt, men nog kan man kräva i det närmaste perfektion av en ny bil. I övrigt är bilen kanonfin och motorn likaså. Personligen föredrar jag 110 hk över 128an, men det är ju en smaksak.