hej
Jag har letat på forumet utan att hitta samma symptom som vår bil lider av...
Så här är det :
Om man har friläge i, motorn igång och bilen står stilla så låter det hela tiden (morrande ljud - lager ?).
Trampas kopplingen ned under dessa förhållande så slutar "morrandet", man kan höra att något slutar rulla varpå morrandet försvinner. Ljudet hörs i samtliga växlar och tycks ej vara värmeberoende eller variera med hastigheten.
Var börjar man - koppling, svänghjul, urtrampningslager, växellåda, fördelningslåda eller vad ???
Tacksam för alla tips !
Roger
Santa fe 05 bensin 4 cylinder manuell nordic
Annons
Re: missljud växellåda
2Låter som typiskt oljud när ingående lager i växellådan är dåligt.
Mvh
Johan B
Mvh
Johan B
Re: missljud växellåda
3Om det är ingående lager till lådan, finns det då bara ett alternativ - byt låda. Finns det något bra sätt för att säkerställa att det verkligen är lagret ?
Om det nu är så att lådan måste bytas , kanske finns det en bättre begagnad låda som är till salu hos någon....?
tackar för ovanstående svar ! och hoppas på ännu fler...
Roger
Om det nu är så att lådan måste bytas , kanske finns det en bättre begagnad låda som är till salu hos någon....?
tackar för ovanstående svar ! och hoppas på ännu fler...
Roger
Re: missljud växellåda
4Tycker också att det låter som det lagret. Blir det inte lite bättre när bilen är varm?
Det kan om du har tur hålla i flera tusen mil om det inte låter jättehögt redan nu, beroende på om man vill köra vidare och riskera att bli stående en dag, vilket man iofs alltid kan bli med en bil.
Det kan om du har tur hålla i flera tusen mil om det inte låter jättehögt redan nu, beroende på om man vill köra vidare och riskera att bli stående en dag, vilket man iofs alltid kan bli med en bil.
Re: missljud växellåda
5hej igen
Tror nog det är som ni säger, ingående axels lager. Vet ej vad jag skall göra - bilen är väldigt fin och går väldigt bra men jag har inga möjligheter att skruva med den
själv. Har sökt och hittat växellåda, men tycker det blir en väl dyr reparation med verkstadskostnader och allt....
Om någon är intresserad kan bilen vara till salu - kanske är det så att man kan köra flera tusen mil till utan problem.... eller byter man lådan själv och har en utmärkt bra bil.....Själv har vi har problem att ta den risken då vi måste ha tillgång till bilen.
Bilen finns i skåne, vid intresse ring 0370-48848
Med vänlig hälsning
Roger
Tror nog det är som ni säger, ingående axels lager. Vet ej vad jag skall göra - bilen är väldigt fin och går väldigt bra men jag har inga möjligheter att skruva med den
själv. Har sökt och hittat växellåda, men tycker det blir en väl dyr reparation med verkstadskostnader och allt....
Om någon är intresserad kan bilen vara till salu - kanske är det så att man kan köra flera tusen mil till utan problem.... eller byter man lådan själv och har en utmärkt bra bil.....Själv har vi har problem att ta den risken då vi måste ha tillgång till bilen.
Bilen finns i skåne, vid intresse ring 0370-48848
Med vänlig hälsning
Roger

