Jag har i en annan tråd tagit upp att min motor kan gå lite hackigt vid svag/medelgaspådrag (mest utpräglat vid ca 1800 rpm och ca 2200 rpm) som blir mer markant när ac:n är påslagen och om det är uppförslut.
Har även konstaterat att det verkar bli lite värre när det är fuktigt/regnigt ute.
Jag har bytt tändstiften utöver annan service och det har blivit lite men inte mycket bättre.
Nu har jag ruckat lite på kontakterna till kamaxelgivaren (i framkant på vänstra sidan på motorn sett i färdriktningen) och konstaterat att själva låstungan på kontaktstycket i kablaget saknas och att det går att jucka på kontaktstycket/sladden en del.
När jag har gjort detta verkar bilen gå mycket mjukare några dagar. Samtidigt som hackandet minskat markant känns motorn piggare och man behöver inte gasa lika hårt för att hålla farten - märks tydligast i uppförsbackarna.
Skall det inte sitta någon form av gummitätning i kontaktstycket som gör att kontakten/sladden inte skall röra sig nämnvärt i sidled?
Kontakten till "misfire detection unit" sitter väldigt stadigt och går knappt att röra alls, som jämförelse.
Jag börjar misstänka att det är lite dålig kontakt, alternativ glappkontakt mellan kontaktstycket och själva kamaxelgivaren och att det är det som får motorn att stundtals gå lite sämre.
Är det någon vänlig själ med 2,4-liters bensinfyran i en Santa Fe SM som kan känna på sin kontakt vid kamaxelgivaren och se hur den skall vara?
Mvh
Johan B
Annons
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
2Ingen som har en 2,4:a som kan kolla hur kontakten skall vara - "glappig" eller "fast"?
Mvh
Johan B
Mvh
Johan B
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
3Jag gör ett försök i kväll
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
5Och nu blev det försent... Nytt försök imorrn, sorry. Ha tålamod 
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
6NU har jag känt efter. Kontakten sitter stabilt och är fixerad med en låstunga. Den går att rucka lite lite grann i sidled men inte mkt. Kontakten till misfire detect sensor sitter som sagt benhårt men den är ju fixerad på annat sätt med en bygel.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
7Aha, då var det ungefär som jag trodde!
Tackar för att du tog dig tid att kolla och sedan svara mig!
Provar att fixera kontakten med lite vulktejp efter lite sprayande med kontaktspray för att se om det löser problemet.
Gör det det, kanske det kan vara läge att byta själva kontakten på kabeln...
Mvh
Johan B
Tackar för att du tog dig tid att kolla och sedan svara mig!
Provar att fixera kontakten med lite vulktejp efter lite sprayande med kontaktspray för att se om det löser problemet.
Gör det det, kanske det kan vara läge att byta själva kontakten på kabeln...
Mvh
Johan B
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
8Har nu inspekterat kontakten lite mer noga - det var inte själva kontakten som gick att vicka på utan "anslutningen" av kablaget till kontakten som gick att vicka på....
I kontakten satt det helt riktigt en gummitätning och själva kontakten var rätt stabil i sin låsning mot kamaxelgivaren.
Nåväl, jag drog ut kontakten helt och gjorde rent med kontaktspray och lät torka. Därefter satte jag tillbaka kontakten och såg till att trycka dit den ordentligt och därefter fixerade jag med lite vulktape - passade även på att vira något varv "stödbandage" runt skarven mellan anslutning och kontakt i kabeln med så att den är lite mer "fast".
Får se om detta löser de irriterande rycken....jag återkommer!
Mvh
Johan B
I kontakten satt det helt riktigt en gummitätning och själva kontakten var rätt stabil i sin låsning mot kamaxelgivaren.
Nåväl, jag drog ut kontakten helt och gjorde rent med kontaktspray och lät torka. Därefter satte jag tillbaka kontakten och såg till att trycka dit den ordentligt och därefter fixerade jag med lite vulktape - passade även på att vira något varv "stödbandage" runt skarven mellan anslutning och kontakt i kabeln med så att den är lite mer "fast".
Får se om detta löser de irriterande rycken....jag återkommer!
Mvh
Johan B
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
9Efter en 12-milatripp kan jag konstatera att motorn går mycket mjukare och känns mer "rapp" (så rapp en så liten fyra kan bli i en så tung bil med fyrhjulsdrift och luftmotstånd som en ladugård) än tidigare. Visst finns det kvar lite hackande mellan ca 1800-1900rpm och mellan ca 2100-2200rpm, men nu får man nästan tänka på att det skall hacka lite vid de varvtalen om AC:n är inkopplad, utan AC får man anstränga sig för att känna det.
I det hela misstänker jag att det varit lite glappkontakt vid kamaxelgivaren.
Vi får se om det håller i sig eller om hackandet återkommer och hur bränsleförbrukningen blir nu.
Jag återkommer...
Mvh
Johan B
I det hela misstänker jag att det varit lite glappkontakt vid kamaxelgivaren.
Vi får se om det håller i sig eller om hackandet återkommer och hur bränsleförbrukningen blir nu.
Jag återkommer...
Mvh
Johan B
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
10Efter knappt 50-mil och tankning har bilen dragit 0,84 liter/milen blandad körning allt mellan körning i samhälle/stad till 110-vägar. Det tycker jag nog är helt OK eller t om rätt bra, med tanke på bilens storlek och fyrhjulsdrift etc.!
Bilen har varit lastad med mig själv, frugan, dottern i barnstol och barnvagn och en del last i bagaget. Under merparten av körningen har AC:n varit inkopplad då det varit varmt och soligt, tre-fyra mil av de 50 gjordes innan kontakten åtgärdades.
Ryckigheterna är betydligt mindre nu även om det går att provocera fram små ryck, men vid normal körning tänker man inte på det längre!
Slutsatsen är nog att det varit lite glapp vid kamaxelgivarkontakten och att det har orsakat/bidragit till ryckigheterna och högre bränsleförbrukning.
Mvh
Johan B
Bilen har varit lastad med mig själv, frugan, dottern i barnstol och barnvagn och en del last i bagaget. Under merparten av körningen har AC:n varit inkopplad då det varit varmt och soligt, tre-fyra mil av de 50 gjordes innan kontakten åtgärdades.
Ryckigheterna är betydligt mindre nu även om det går att provocera fram små ryck, men vid normal körning tänker man inte på det längre!
Slutsatsen är nog att det varit lite glapp vid kamaxelgivarkontakten och att det har orsakat/bidragit till ryckigheterna och högre bränsleförbrukning.
Mvh
Johan B
Re: Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
11Ytterligare lite uppdatering i ämnet:
Lossade och satte tillbaka ett antal kontaktstycken till olika givare/sensorer på motorn (bland annat temperaturgivare i insuget och spjällhusvinkelgivaren) och helt plötsligt beter sig motorn som den borde gjort hela tiden
.
Mycket mer "rapp" (allt är relativt!
) men framförallt mycket mjukare och jämnare i motorgången vid gaspådrag (även med AC:n inkopplad och vid halvgas) - jag gissar att det varit oxid på någon/några kontaktbleck (spjällhusvinkelgivaren är huvudmisstänkt!) som i sin tur givit felaktig signal till motorstyrningen, som i sin tur lett till felaktig bränsleblandning och då troligen för mager bränsleblandning med småryck och viss orkeslöshet som följd. Rycken kom alltid vid exakt samma varvtal, t ex. ca 1800rpm, 2200rpm och 2600rpm. Detta har gjort att jag hela tiden misstänkt någon form av el-/givarfel eftersom rycken varit värst med ac:n på och vid exakt samma distinkta varvtal hela tiden.
Tendensen är tydlig - en hel tank och lite till har motorn gått civiliserat efter "kontakt-operationen"!
Det skall bli intressant att se hur soppaförbrukningen blir, nu har det bara blivit kortkörningar på max några km åt gången och alltid med kallstart - då låg soppaförbrukningen på ca 1,1 liter/milen, vilket iofs inte är katastrofmycket med tanke på körprofilen och biltypen.
Mvh
Johan B
Lossade och satte tillbaka ett antal kontaktstycken till olika givare/sensorer på motorn (bland annat temperaturgivare i insuget och spjällhusvinkelgivaren) och helt plötsligt beter sig motorn som den borde gjort hela tiden
Mycket mer "rapp" (allt är relativt!
Tendensen är tydlig - en hel tank och lite till har motorn gått civiliserat efter "kontakt-operationen"!
Det skall bli intressant att se hur soppaförbrukningen blir, nu har det bara blivit kortkörningar på max några km åt gången och alltid med kallstart - då låg soppaförbrukningen på ca 1,1 liter/milen, vilket iofs inte är katastrofmycket med tanke på körprofilen och biltypen.
Mvh
Johan B

