Annons

Bromssystem

1
Hej! Mitt problem är att backarna i främre bromsoket har låst sig och jag kan inte pressa in kolvarna för att byta backarna. Då jag lämnade in bilen på verkstaden så konstaterade de att bromsvätskan hade förvandlats till en gegga i huvudcylindern. De kunde inte förklara detta men ingen hade varit med med om det tidigare. Eventuellt så var hela systemet igensatt. Har någon varit med om detta? :|
Annons

Re: Bromssystem

2
Ofta kallas bromsvätskan "bromsolja", om man häller i olja i bromsvätskan påverkar den gummi packningarna så dom sväller och då sitter kolven i huvudcylinder ohjälpligt fast.
Geggan kan då bero på delvis upplöst uppsvällt gummi och blandning bromsvätska/olja.
Ex. på bilar som har olja är Citroën och Rolls Royce.

Re: Bromssystem

3
Kan ha varit någon som slagit i DOT 5-bromsvätska (OBS inte DOT 5.1!) i systemet som normalt har DOT 4.

DOT 5 är en silikonoljebaserad bromsvätska medan DOT 3, 4 och 5.1 är glykolbaserade - glykolbaserade och silikonoljebaserade bromsvätskor är INTE blandbara - blandar man dessa får man ungefär samma effekt som att slå i vanlig olja i systemet - kan även bli en tjock smet vid blandning av dessa typer... DOT 3, 4 och 5.1 är blandbara MEN så fort man blandar in DOT 5 blir det som sagt problem.

Eftersom man har valt ett idiotiskt sätt att benämna klasserna på bromsvätska, är det en uppenbar risk att någon har använt DOT 5 i tron att det har varit DOT 5.1. :?

Hittade denna sida:
http://www.britcycle.com/Manuals/DOT5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Johan B