Annons

Re: Promotec - Dieselkraft

31
LenUlven skrev:Hejsan,

Jag har sålt bilen!

Jag tänkte i och med det kort redovisa mina erfarenheter med en box från Dieselkraft - av den typ som även ändrar turbotrycket.

Jag körde bilen 1000 mil innan jag monterade boxen. Har kört ca 2500 mil med och nu ett par hundra mil utan box igen.

Att plocka ur boxen efter så lång tid kan närmast jämföras med att slå av basen i bioanläggningen. Allt fungerar som det ska, men blir ganska ointressant.

Med boxen blir bilen körglad!. Jag skriver alltid upp mina tankningar och kan som i tidigare inlägg konstatera att färddatorn gick från att visa 0,3 liter/100km för lite till 1,0 liter /100km för lite vilket kan skapa en illusion av att bilen drar mycket mindre - det gör den inte. Lite mindre drar den, speciellt vid tung belastning och stadstrafik - på landsväg kan jag inte se någon skillnad.

Allting fungerade precis som det skulle, och jag har efter det jag tog ur boxen haft bilen inne på tvåårsservice utan att något fel hittats. Urbränning av partikelfiltret fungerade precis som innan - vid landsvägskörning ca var 100 mil och vid stadskörning var 40-50 mil.

Som av en händelse har jag nu en box över :o som jag kommer att lägga ut här i forumet om någon är intresserad!

;o)
LenUlven, du har fått ett PM
Annons

Re: Promotec

33
anders.ostling skrev:Kan någon vara bussig och berätta lite om montering av Dieselkrafts box. Var sitter den? Är den plomberad? Hur bör jag göra vid service?

Har en i40 1,7 diesel -12 som gått 3000 mil.
I framkant på motorkåpans, under den på vänster sida(förarsida) så sitter det en för grenings kontakt ansluten på ett fördelningsrör(grovt blankt rör med en massa rör ut ifrån) där hittar du ett kablage med ett plasthölje på, följ det så ska du hitta fram till boxen.

Det är rekommenderat att plocka bort boxen innan man åker in på service för annars så kan man riskera att bli utan garanti på motorn och dess komponenter.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Promotec

38
Indalsman skrev:Jag har kört dieselkraft länge och väldigt nöjd med deras produkter!! Du gjorde att bra val!
Kontakten! Den sitter som berget, antagligen någon klack eller spärr jag inte hittat. Vågar inte ta i för mycket så att något går sönder. Någon?