Annons

Motorproblem P0300

1
Då jag läst mycket på detta forumet och forskat runt på nätet vill jag delge mina problem och lösningar.
Har en Santa 03:a
Problem som jag haft är ryckningar vid låga varvtal med gaspådrag.
Försvann helt när jag bytte till platinastift NGK.Det satt några boschstift i.
Gul motorlampa kom och gick.
Köpte en ELM 327 interface för 399kr på Kjell o company.
Kontrollerade felkoden med min iPhone med gratisappen obd car doctor som var P0300 - Random/Multiple Cylinder Misfire.
Släckte den,men den dök upp igen tillsammans med P0320.Eftersom hon hemma kör bilen mest,var jag tvungen och sätta mig i mer hur den gick genom och köra den mer!

Vid ett tillfälle på landsväg kände jag att bilen misstände den gula motor lampan blinkade,varvräknaren gick ner till noll,den gula lampan blev fast gul bilen gick som en kratta.

Första åtgärden var att byta till NGK platinastift.
2 - kontrollera tändkablar och känna om tändspolarna var onormalt varma.
3- Bytte luftfilter
4- Gjorde rent luftmasse mätaren
5- Bytte tändmodulen-tändförstarkaren-eller som den heter på engelska missfire ignition sensor.

Denna sensorn med orginal nr 273703810 eller 273703800 J5T ville Hyundai butiken ha 1500kr hutlöst pris tyckte jag.
Kollade även här på forumet att några beställt ifrån USA.
Jag tog genvägen till skroten,men hittade ingen blev frustrerad över att inte hitta den där.
Hittade den hos frykmalm skroten.
Den satt på en Mitsibushi space star delen kallas för tändmodul J5T och är samma som sitter på en santa fe på höger sida av motorn och fäster med två skruv och man byter den på 5 min.
Jag betalade 450kr

Bilen känns som pånyttfödd har blivit vass och går som en klocka.
Varvräknarn fungerar och motorn misständer inte mer.
Det är värt ett försök om man känner igen problemen jag haft.
Lycka till!
Hoppas jag hjälpt någon,vill inte tänka på vad detta skulle kostat om man lämnat in den på en Hyundai verkstad,frågan är om de ens hade löst det!
Mvh Jocke
Annons

Re: Motorproblem P0300

2
Riktigt grymt inlägg, Jocke. :) Bara för att klargöra, visst menar du tändmodulen med 4 stift, som sitter på 1.8 GDI-motorn? Har du fyra eller sex cylindrar?

Min bil misstände då och då tidigare, dock så pass lite att jag inte tog action på det. Och sen jag bytte tändstift så har bilen gått som en klocka. (Jag och jag, jag anlitade en verkstad som gjorde det åt mig. :))

3
Roligt och höra,det jag igentligen ville få fram lite tydligare var att tändmodulen-tändförstarkaren-eller som den heter på engelska missfire ignition sensor.
Har en större inverkan än man kan tro på hur motorn jobbar och att den numera spinner som en katt och vassheten vid gaspådrag.
Det viktigaste är ju också att delen sitter på Mitsibushi bilar och går att få tag i på skroten för några hundralappar:)

5
Hej

Hade problem med varvräknaren som la av och den styrs av den beskrivna sensorn som även är en sk knacksensor på samma gång. beställde en ny från rockauto.com ( i USA) och betalade 770: kr med frakt, moms och tull räkningen kom senare. Orginaldel med Mitsubishilogga på.
Mina ryckningar vid hög växel (3-4-5)och under 1500 varv som varit sedan bilen var ny kvarstod dock. Har även bytt stift till "dyraste" varianten men det hjälpte inte heller. Bilen har nu gått 8000 mil (2.4 l bensin årsmodell -06 "Nordic"med gamla karossen) och mina biltics fortsätter men man blir ju lite van och växlar därefter. Har fått tips att byta tändspolar och funderar på att beställa fr USA då dom kostar mindre än hälften där. Det smartaste vore väl att provbyta med nån polare och testa först kanske. Har släckt felkoder och har inga nya. Inga motorlampor eller annat konstigt, Kamrem, balansrem med tillhörande spännrullar är bytt.
Är otroligt nöjd med bilen i övrigt och har frågat runt lite och fått till svar att vissa santas är sådana. En kompis har en som är helt ryckfri och av samma årsmodell. Om nån har liknande erfarenhet så hör gärna av ER.
mvh
Åke Norman
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen