Annons

Oljor

1
Vart sitter avtappningspluggen för motorolja?
Vilken olja använder man till motorn? 5W-30 3,3 liter?
Hur ofta byter man olja i växellådan?
Vart tappas den oljan ur?
Vilken olja ska det vara i vx lådan?

Nä, jag hade inte tänkt lämna in bilen på verkstad för detta. Tänkte tappa ur och byta själv och lämna spilloljan till sopcentralen. Det kostar ingenting.
Gäller alltså en i30 2008
Annons

Re: Oljor

2
Väldigt enkelt att byta olja på den. Första gången du bytar så rekommenderar jag att du tar bort hasplåten i plast som sitter under motorn. Då ser du pluggen enkelt

Oljefiltret är insatsfilter som är grymt smidig att byta.

Motorn rymmer mycket olja. Tror det är ca 5,5 liter.

Jag har köpt mekonomens egen olja enligt deras rekommendationer. Den finns på 5l-dunk.

Växellådsolja vette fan, men den bör du inte pilla med om bilen inte läcker.
Hynda i30 CRDi 2008

Re: Oljor

3
I30 1,4/1,6 bensin = 3,3L olja + plåtfilter underifrån

I30 2,0 = 3,7L olja + plåtfilter underifrån

I30 1,6 CRDI = 5,3L olja (OBS C3 klassad olja endast!!) + insatsfilter ovanifrån framkant motor

I30 2.0 CRDI = 5,9L olja (OBS C3 klassad olja endast!!) + insats filter ovanifrån bakkant på motor

Avtappningen för motoroljan sitter i tråget i ett ovalt hål i plasten under motorn, 17mm skalle riktad snett neråt.

Avtappningen för växellådan sitter i botten på sidan om differentialhuset mot vänstersida och har också 17mm skalle, påfyllningen sitter på framkant låda och har också 17mm skalle.

http://www.quakerstate.se/rek-tabell.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Här kan du kolla mängd och vilken typ av olja du ska ha till växellådan, och även andra oljor och vätskor.

Lycka till!!
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11