Annons

Byte länkarmar bak

1
Hej!
Har nu varit inne på 6000 mila / 2 års service. Hyundai hade tydligen "kampanj" som de kallade det och bytte bakre länkarmar och smörjde stolar fram. Gjordes givetvis på garantin. Bytte även bromsskivor och klossar fram + parkeringssensor fram även det på garantin. Stenskott/sprucken vindruta byttes med hjälp av försäkringen. Så nu har man snart bytt det mesta på bilen (5 framlyktor, handtag dörrar etc ;) . Skämt och sidor men de två tidigare Hyundaierna har inte strulat något (garantiärende). Verkar som i I40 får jag så det räcker och blir över. Men nöjd med bilen är jag ändå. Ha det gott alla.

Körven
Annons

Re: Byte länkarmar bak

3
Hej.
Gjorde det i Kristianstad. Där köpte jag bilen och all service och garanti får de ochså pula med. Ska in igen för nu lyser afsl lampan igen :o . Nja lite mycket nu med denna bil men räknar kallt med att bilen är som ny om 5 år när garantin går ut :D
MVH Körven

4
Sorry glömde nämna att det vibrerade vid inbromsning och då bytte de skivor och belägg på garanti. De gjorde även hjulinställning vid det tillfället. Är riktigt nöjd med deras bemötande, inget knussel utan de fixar de problem jag har med bilen och det har varit några stycken :shock:

5
Körven skrev:Sorry glömde nämna att det vibrerade vid inbromsning och då bytte de skivor och belägg på garanti. De gjorde även hjulinställning vid det tillfället. Är riktigt nöjd med deras bemötande, inget knussel utan de fixar de problem jag har med bilen och det har varit några stycken :shock:
Den garantin är bara två år dock enligt min verkstad och Hyundai.

6
Nu vet jag, det var ingen kampanj helt enkelt.
På våran 2011 står det i displayen på högre övre sidan "assagerare" istället för "passagerare" när man ändrar tempen... :?:
Har inte hört än vad dom har för lösning på detta.
Bilen är inne nu för att 1 viltsvin hade ett för nära möte med bilen...
Yep, andra gången på 2 månader...
Dyr historia m.a.o.
Passar på nu att låta dom montera xenon sats som helljus.
Först bråkade dom om att då kan det bli problem framöver när bilen ska besiktigas, för att den inte längre är helbilsgodkänd... :?:
Berätta det för viltsvinen mitt i natten, sa jag till dom, det blir mitt problem sen, bara in med h7orna igen då...

7
vette079 skrev:Nu vet jag, det var ingen kampanj helt enkelt.
På våran 2011 står det i displayen på högre övre sidan "assagerare" istället för "passagerare" när man ändrar tempen... :?:
Har inte hört än vad dom har för lösning på detta.
Bilen är inne nu för att 1 viltsvin hade ett för nära möte med bilen...
Yep, andra gången på 2 månader...
Dyr historia m.a.o.
Passar på nu att låta dom montera xenon sats som helljus.
Först bråkade dom om att då kan det bli problem framöver när bilen ska besiktigas, för att den inte längre är helbilsgodkänd... :?:
Berätta det för viltsvinen mitt i natten, sa jag till dom, det blir mitt problem sen, bara in med h7orna igen då...
Enligt min verkstad och enligt Xenonkungen så har din uppgiftslämnare fel. Helljuset kan du ha vad som helst så länge det lyser.
Min verkstad har själv bytt till Xenon på sin I 40. Halvljuset kan du inte ändra från halogen till Xenon eftersom det måste till
automatisk höjdkontroll o.s.v. Du har dock redan halvljus med Xenon så det är inget problem.

8
Exakt vad jag sa till honom också.
Det ska inte spela någon roll, eftersom det just är helljuset det handlar om.
Jag har varit på besiktningen med en hel del bilar, och aldrig har dom ens kontrollerat helljuset, vare sig om det funkar, eller höjdinställning.
Jag tror det inte ens är ett krav att ha helljus öht.
Det sista är vad jag tror, inte helt säker dock.
Men men, vi börjar avvika från topicen känns det som, men det var väl jag som började.
Får väl återgå till Länkarmar.
Varför ska dom bytas egentligen?
Jag har inte hört någon annan klaga på dom... :?:

9
vette079 skrev: Får väl återgå till Länkarmar.
Varför ska dom bytas egentligen?
Jag har inte hört någon annan klaga på dom... :?:
Enligt en TSB, teknisk bulletin kan de börja skapa missljud. Därför skall ett antal enligt serienummer bytas
ut i förebyggande syfte på garantin. Allt enligt min verkstad.

11
vette079 skrev:Ok, hade inte hört något än.
Men det är bra att dom själv tar upp det när man är inne med bilen för något helt annat, plus i kanten så att säga.
Hänger på att verkstaden verkligen har koll på vad som gäller. Nämnde tidigare att det finns någon bulletin
angående gardinens utbyte bak. Få verkar känna till den.

14
Får tillbaka bilen idag med uppdaterad programvara som gör att det nu syns "passagerare" istället för "assagerare" i högre övre hörnet på displayen när man ändrar tempen.
Får också ett nytt förarsäte, pga slitage i tyget. Först sa dom att det måste vara pga normal användning, men när vi påpekade att min sambo har haft en 99 Elantra och en 09 i30 cw innan utan att det blev någon slitage där, när hon ändå körde samma sträcka till jobbet med samma sorts arbetskläder, så böjde dom utan större problem.
Xenon helljus får vi nog vänta med, eftersom dom upptäckte att den satsen dom hade köpt in inte funkade bra ihop med elektroniken. Dom ska köpa in en annan sats i samråd med Hyundai Sverige, som dom ska testa på en av deras egna bilar innan dom bygger in den i våran i40.

Återkommer i en av helljus tråden om detta...