Annons

Automatlåde problem mycket hastigt under färd

1
Hej ! mitt problem är med automatlådan som plötsligt under färd bara slutade och dra har ägt bilen ett år ,11800 mil har den gått ,har gått bra hela tiden tills nu för en vecka sen då hände ovanstående .
Olja kollad nivå, bytte också den för ett år sen vid köpet för att förvissa mig om det blev gjort av mig då jag vet vad det handlar om med automater ,
nu för tillfället söker jag felkoder med ett diagnostikinstrument ,finner inga felkoder registrerade ej heller dess 3microbrytare vid reglaget växelpanelen som ombesörjer både auto vxl - samt detta med sport vxl. dessa funktionella med sina signaler. vid påverkan kollade demonterades och påverkades för hand att se signaler med instrument

Min fråga är då om någon inom Hyundaiforumet varit med om något liknande med sin egen 2001 a el.annan av dess tidiga årsmodeller.
Ska söka vidare för jag tycker inte detta ska ske utan att nått styrdon gått ur spel ,sen om mekaniskt med lådan ngt brustit i lådan som converten el.pumpaxel gett sig det hoppas man ju inte , så snälla hör av er någon som kanske varit med om liknande fel .

Hälsningar från Jonsas i Åkersberga :| :cry: :cry: :cry:
Annons

Re: Automatlåde problem mycket hastigt under färd

3
[quote="anders"]Hej,

hur har det gått?

Låter som lådan gått i "N" under färd..?
Fortfarande inga koder?

Oljenivå?

Inte spillt någon vätska över växelspaken? Oljenivå perfekt kollat ! Lådan var i D-läge när detta hände under gång ca;75-80 km /tim bara sluta dra

Nej Ingen utspilld mjölk över reglaget ej heller i lådan ,
Det som är idag efter mycket letande med sensorer o dylikt ,kontakt problem (kanske ) i anslutningarna lite överallt men har i dag kollat och vid tomgångs varv finns ett knastrande ljud kommande ifrån ingången låda som jag kan söka ljudet till (motor ) detta gör mig lite fundersam att skulle möjligen drivskivan gått i delar. Man undrar bara för att vid ilägg av drive - back så får du en varv sänkning med ca:150-200 r/m precis som det var innan att nu drar lådan
iväg för färd s.a.s.men inget händer ,ja jag var med på den tiden jag hade BW 35nerna i volvo som drivskivorna gick i centrum bultförbanden och bara snurrade men drev ialla fall med converten så den snurrade men inget driv ,för att det knastrade och förde oljud därtill men vete fan vad det kom ifrån förrän man lärt sig detta efter ett antal haverier ,och detta är som lite liknande detta ,om inte drivningen till pumpen gått i lådan converten driver ju pumpen med 2 sk. öron in i kugghjulspumpen till huvudtrycket i lådan och har dessa gett vika då vete fan vad att göra kanske bara riva helt ut på backen alltihopa för å kolla detta,lådbytet blir för dyrt för en sån här 2001a Santa Fè ändock bara 12.000 mil på mätarn

Hitta ett ny idè någon Tack om pronlemet jag fått !

5
Det är en bra ide att börja med den elektroniska delen.
Om allt är ok, lift alla 4 hjul från marken, sätt 4 rejäla pallbockar under bilen, dra gärna bogseringslina från dragkroken till närmaste träd, lösa handbromsen och sen startar du bilen, läger på D och ber någon annan kolla om det kommer någon drivning till hjulen (du sitter kvar i bilen). Prova gärna alla växlar i manuellt läge.
Hoppas detta hjälper att hitta felet.

6
Hej !
Har inte provat det du nämner ,men går vidare med att istället kolla boxen under främre panelen vid instrument brädan den sk. PCM (Power control module ) så inte den har förlorat kontakt med omvärlden i denna eminenta Sydkoreanare ,finns ju massor som styrs via denna modul med både hastigheter in via hjulen ,motorvarvet till sensor välj växel in och ut hastigheten ge fullt tryck till lådan att dra på den valda växeln ,ja.ja.ja. det är så förbannat mycket via denna modul. man använder också sensor ringarna (ABS ) till kontroll hastigheter till denna modul (PCM )
Så vi får se det är så förbannat kyligt å ligga och kolla detta står ute nämligen ,det blir lite dragit runt benen ,men jag ska ta detta. För jag menar att den kan bara inte sluta fungera plötsligt utan ngn förvarning som jag känner med autom lådor ,brukar alltid vara nånting före i form av ljud eller ryck ,tveksam växling el.nåt
OK vi får se vad ?
Hej " Jonsas !

7
Jonsas skrev:Hej !
Har inte provat det du nämner ,men går vidare med att istället kolla boxen under främre panelen vid instrument brädan den sk. PCM (Power control module ) så inte den har förlorat kontakt med omvärlden i denna eminenta Sydkoreanare ,finns ju massor som styrs via denna modul med både hastigheter in via hjulen ,motorvarvet till sensor välj växel in och ut hastigheten ge fullt tryck till lådan att dra på den valda växeln ,ja.ja.ja. det är så förbannat mycket via denna modul. man använder också sensor ringarna (ABS ) till kontroll hastigheter till denna modul (PCM )
Så vi får se det är så förbannat kyligt å ligga och kolla detta står ute nämligen ,det blir lite dragit runt benen ,men jag ska ta detta. För jag menar att den kan bara inte sluta fungera plötsligt utan ngn förvarning som jag känner med autom lådor ,brukar alltid vara nånting före i form av ljud eller ryck ,tveksam växling el.nåt
OK vi får se vad ?
Hej " Jonsas !
Har också med OBD II diagnos 2st olika faktiskt men inte fått några felkoder angivna vid dessa inkopplingar i OBD uttaget på bilen under flera försök och med en minitiöst provande under lugn undersökning.

8
Hej igen !
Kvarstår detta problem med att den inte drar på något läge framåt el.bakåt ,PCM modulen urplockad samt sprayad kontakter oxid spray om detta kunde vara nåt ,MEN INTE DET ,vidare kontakt med en skrot uppe i Ö-vik där man talar om för mig att "finns det något oljud när den står å går på tomgång som du kan hör nere ifrån motorn vid anslutning vx lådan "
Svaret är " Ja " litet sk. skrammel kan höras som ett roterande ljud så min gissning i detta läge är att driften över till lådan ing axel splines eller
converten ngt har hänt där ,eller något in i lådan men vad ?

Får väl när det blir lite varmare ute riva ur lådan ,och ev inköpa en beggad låda o montera dit så djävligt är det ,tycker det är synd å slänga bilen för några lusentappar,för det är väl vad man får för den i nuläget.
Den skrot jag talade med har en låda i en trottoar smälld Santa där lådan kan bli som ett bra prisobjekt att köpa VI FÅR SE ,AVVAKTAR SVAR FRÅN DEM.

Lite mera om lådan " Jonsas hej "