Annons

TOD/ITM kontra Visco-koppling på 4x4 systemet

1
Edit - Rubriken försvenskad / Swedefe

Hei

hvilke av disse systemene har hvilke fordeler??

Swedfe, du mener jeg har hatt Santa'er med både viscose og TOD. Hvilke system liker du best, og hvorfor??

Har i dag en 03 CRDI med vicosekobling, og lurer nå veldig på å kjøpe en ny 06 CRDI VGT, som har TOD. hva er forskjellen på veien, og det en merker under kjøring.

Når 4x4 systemet på TOD ikke lengre er i "lock" over 40 km, vil dette si at bilen kun spinner på forhjulene i feks 50 km, eller kobles bakjulene inn automatisk da også??

Har vært svært godt fornøyd med den bilen jeg har, og hvordan den har fungert. den har inponert meg under denne svært snørike vinteren vi har her i sør-norge nå.

Vegard
Annons

2
Hei Vegard!

Såg på annan plats att du hunnit beställa ny VGT-diesel - grattis!

Hoppas du inte sätter champagnebrusen i fel strupe nu då:

CRDI - visko/MagnaSteyr och
VGT - ITM/BorgWarner är verkligen två olika bilar att köra!

Och, håll i er alla ni som tror att utvecklingen alltid går framåt;

Viskobilen är avgjort den trevligaste att köra till vardags, på landsvägen!!!

60/40 fördelningen, den permanenta fyrhjulsdriften och differentialbromsen samverkar alla till en harmonisk och välbalanserad körupplevelse.

Santan har fått kritik i tidningar för att vara "understyrd", men jag håller faktiskt inte med!
Möjligen vid konstruerade undanmanövrar, men vid körning på kurviga vägar är den underbart följsam och går att pressa rejält med bibehållen precision i körningen. Faktum är att den faktiskt "skärper till sig" när man börjar pressa bilen och kräva lite mer av den - det går alldeles utmärkt att byta spår både en och två gånger i samma böj med hjälp av lite gasuppsläpp och annat trix. Skojsigt! :mrgreen:

Santa Fe VGT med ITM däremot är i praktiken framhjulsdriven!
På alla sätt och vis!
Det stretar och drar i tangentens riktning på ett helt annat vis än vad man känner i visko-Santa - den uppför sig betydligt mycket mer "framhjulsdrivet" på vägen - märks speciellt i långa, svepade kurvor.
Man har ingen hjälp av fyrhjulsdriften i detta läget - ingen av de parametrar som är satta för att engagera fyrhjulsdriften triggas vid vanlig landsvägskörning - och tur är väl det; vem tusan vill återuppleva generation 1 av Mercedes "4-matic"... :roll: (Världens vidrigaste awd-management by far!!!)

Va!? :shock:
Är det så illa?!?!?

Nä, självklart inte - jag är en grymt krävande och analyserande förare!
Jag har 21,250 mil i ryggen med min gamla Santa, och det finns inte en bil jag kört som jag inte bänt, brytit och ryckt i för att få den att avslöja sig!
Jag är oförbätterlig!
Visst finns det skillnader, men de är inte så stora att någon motorjournalist skrivit något om dem... :lol: :lol: :lol:

Lite förvånad är jag dock över att VGT/ITM Santan kränger mer än min gamla, utan att vara direkt mjukare satt - undrar om man inte slopat den bakre krängningshämmaren också...?

Anyhow - fördelarna överväger nackdelarna, åtminstone för oss som verkligen använder vår bil! :mrgreen:
Hustrun satt och väntade i rykande snöyra på att veterinären skulle komma och raspa tänderna på en av våra uppfödningar som skulle levereras senare samma dag.
När han ringer och meddelar att han tyvärr är insnöad och kvar hemma på kliniken så lastar hon upp hästen och åker hem till honom!
Hans Passat 4-motion står snyggt parkerad i ett snödrev mellan gården och stora vägen i utförsbacke , när hustrun tuffar uppför samma backe med släpet på!!!

Lets face it; den gamla kraftfördelningen 60/40 his viskobilen funkar kalas på själva bilen, men är inte idealisk när man kopplar tunga släp!
Med ITM-systemet är bilen helt kompromisslös i framdrivningen - i autoläge kopplar den in med en sugande kick redan efter sådär ett litet "tjipp" från framhjulen - och med låsknappen intryckt så är den absolut spärrad 50/50 mellan fram och bakaxel - precis som en riktig 4x4!

På gott och ont: det finns risker förknippade med stum låsning mellan axlarna; man måste veta vad man håller på med för att inte förorsaka skador på mekaniken!!!

Jag är grymt imponerad över framkomligheten, och har verkligen försökt sätta mig fast genom att göra idiotgrejer som att backa ner med ett bakhjul i ett djupt dike och bli hängande med det diagonala framhjulet i luften. En omöjlig sits för visko-Santan, men med lite knatter från TCSen så tuffar bilen upp och iväg. Amazing!

TCSen ställer visserligen till problem i andra lägen, men faktiskt inte så mycket som jag trott! En avstängningsknapp står dock högt på listan!
Finns på bilar med USA-spec.

Hur jag vet att ITMen verkligen spärrar på allvar?

Tja, försök till handbromsvändning med knappen intryckt resulterar i att man låser upp alla fyra hjulen, moton tvärdör och bilen kasar iväg åt ett helt annat håll än man väntat sig... :roll:
Don't try this at home om ni vill ha er drivlina kvar i behåll!
Förmodligen flög just min garanti allvärldens väg genom att jag postade detta, men what the heck - nu slipper ni göra om samma tabbe! :mrgreen:

Grattis till bilen, Vegard - som storsläpdragare är jag övertygad att du kommer att bli nöjd med din nya VGT/ITM Santa, men ni andra som använder bilen som folk gör mest behöver inte vara alltför missnöjda - för normalbilisten fungerar visko-Santan väl så bra!

Mer om det här!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Swedfe

jeg tar av meg hatten for din kunnskap!!! Spennende lesning! Alle tekniske systemer har jo både for og bakdeler, men følte meg rimelig trygg da det er dette systemet som VGT jo har en finner i svært mange biler i dag, også på tucson, og CM.

ser forøvrig svært fram til å få bilen. denne uka er jeg på vinterfeie i fjellet, så det blir jo 1,5-2 uker til jeg henter bilen. etter 10300 mil i santa SM, vet jeg jo en ting.... jeg er klar for mange flere km i denne bilen.

Jeg slet litt med utseendet på SM i starten, men i dag føler jeg at jeg aldri har hatt en bil med sånn identitet og sjel som disse bilene har.

Jeg ser lyst på å¨bli frakta rundt i verden med en santa SM i enda noen år. skal forøvrig til Minsk i Hviterussland med santa,n til sommeren...

Vegard

5
Hej Vegard

VGT dieseln har inte diffbroms. Dessamma gäller på alla modeller med TCS (finns ej i kombination med diffbroms). Santa Fe med TCS saknar dessutom tyvärr avstängningsknapp för denna (kan ej eftermonteras, sorry Swedefe.)

MVH
Diesel

6
Hm.. Det finns väl säkringar att rycka... :twisted:

Nä, tack för det svaret "Diesel", och välkommen tillbaka - long time no see!

Faktum är att jag inte störs så mycket av TCSen som jag trodde jag skulle göra - verkar som att den som promat systemet har viss verklighetsförankring; hittills har jag bara blivit hjälpt av TCSen!

Passar på att ställa en fråga rätt ut i luften som vi fått till oss genom andra kanaler:
Undrar om det är möjligt att eftermontera strömbrytare för 50/50 låsning i tidigare versioner av VGT/ITM dieslar? Någon som vet?

Kan slutligen berätta att jag har fått fyrhjulsdriften att koppla in på motorväg, i motorvägsfart!!! :shock:

Var uppe i Sthlm under det lätta snöfallet som glacerade vägarna så snyggt på Onsdagen och körde norra spåret/E18.
Mellan E-tuna och Stockholm är det några sugande stigningar, och plötsligt så kände jag något som... ?
Minsann - var det inte ett litet ryck???

Jomän - om man provocerar genom att kicka till på gasen så svarar blien med ett litet, litet hopp på varvräknarnålen och ett tydligt ingrepp i bakkärran.

Fascinerande!
Jag prövade flera gånger - så länge jag hade motlut helt enkelt och i olika hastigheter - solklart ingrepp av fyrhjulsdriften!

Det var absolut tokhalt, och jag har inte upplevt något ingrepp i höga farter tidgare.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

7
Hei

har forstått det slik at denne fire-trekken på VGT går inn uansett fart jeg, dersom det er rotasjonsforskjell mellom for og bak hjul, er ikke det rett?? trodde den over 40 km/t alltid ville være i auto, og da være klar til å legge inn bak.

fikk min VGT i dag, og det er i kveld svært glatt, men syntes jeg kjente det nappet når bakakselen kom inn i 60 km. har ikke noe særlig erfaring med bilen enda, da den enda har under 20 mil på metret, men det virker svært bra!

Vegard

8
Grattis till bilen, Vegard!

Du har rätt - ITM-systemet ligger alltid i "AUTO", redo att koppla in sig själv.
Möjligheten att spärra systemet till 50/50 drivning finns bara upp till 40 km/h.
Lampan fortsätter att lysa även i högre hastigheter om knappen lämnas intryckt men systemet släpper låsningen i högre hastighet.

Skulle farten sjunka under 40km/h med knappen intryckt så blir det automatisk låsning 50/50 igen.

Om man inte väljer 50/50 låsning så ligger systemet självklart i "AUTO" även i de lägre hastigheterna.

Det jag beskrev ovan var ingreppet i "AUTO"-läge i motorvägsfart - det var polerad snorhalka och jag blev överraskad hur tydligt ingreppet kändes när man provocerade bilen.

OBS!
Det krävdes motlut för att man skulle känna ingreppet;
fartökning på plan mark skedde utan märkbart ingrepp, förmodligen hade andra bilister polerat upp halkan ytterligare genom hjulspinn.

Motorvägsfart förresten?
Kan nämna att min varvräknare höll sig kring 3,000 strecket - de andra trafikanterna nöjde sig med typ halva den farten... :roll: 'nuff said...

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

9
Hallå alla postare

ITM kopplingen går i ingrepp automatiskt av två anledningar:

1. På det sätt som beskrivs här genom skillnader i rotations hastighet mellan fram och bak axlarna ( 1/8 varvskillnad räcker.) ABS sensorerna används för att mäta hjul hastigheterna, samt en styrvinkel sensor för att kompencera för rotations skillnader vid normal sväng.

2. Genom en förändring i trottelläget. dvs så fort ni rör gasen blir bilen fyrhjulsdriven.

Dessa inkopplingar sker oavsätt hastighet dvs bilen blir fyrhjulsdriven även i 160 km/h.

MVH
Diesel

10
Diesel skrev:2. Genom en förändring i trottelläget. dvs så fort ni rör gasen blir bilen fyrhjulsdriven.

MVH
Diesel
Swedefe, läge att gasa genom kurvorna framöver? :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
ClasseClas skrev:
Diesel skrev:2. Genom en förändring i trottelläget. dvs så fort ni rör gasen blir bilen fyrhjulsdriven.

MVH
Diesel
Swedefe, läge att gasa genom kurvorna framöver? :roll:
Fast styrvinkelsensorn kanske tar död på det hela. Dumt om bakvagnen börjar studsa som en skadskjuten känguru i kurvorna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Hei alle VGT`ere.

Nå begynner dette å bli eit interessant tema, forhjulsdrift på Santa Fe VGT/ITM dieslar og innkobling til 4WD.

Når jeg hadde bestemt meg for ein bil med 4WD, så var det viktig for meg å finne en bil som ikkje var konstant 4WD, men hadde forhjulsdrift til vanleg motorvegkjøring. Tenkte slitasje på aksling etc...

Hyundai Santa Fe VGT har dette. Hurra...., den kjøper jeg.

Og jeg var sikker på at denne bilen ville koble inn 4WD, så snart den hadde behov, enten det var glatt, mye snø, eller en stigning på grusveg med slep av campingvogn, hvor bilen måtte trenge 4WD.
Dette kan sjølvsagt hende i en fart av 50 - 60 -70 km/t også. Håper virkelig at jeg slipper å spinne på forhjulene ved tung last og drag av henger, campingvogn.
Jeg har tydlig merket når den kobler inn, men jeg har ikkje fått prøvd den på skikkelig snøføre i større hastighet.

Jeg såg at du Swedefe har hatt noen slike rykk, innkoblinger i høgare hastigheter. Det lover bra!! og er slik jeg håper VGT`en oppfører seg.

Diesel har også følgende utsagn:
2. Genom en förändring i trottelläget. dvs så fort ni rör gasen blir bilen fyrhjulsdriven.
Dette var interessant ...

Men hva med vannplaninger i en fart av 80 - 90 km/t.??

Så skal du ha takk Swedefe, for at du undersøker og spør om det er muligheter for ettermontering av 50/50 låseknapp på dei første VGT modellene som ikkje har dette. Jeg har en tysk -03 mod. Fekk den registert i Norge november -05.

Skulle gjerne vært med på træffen dykkar i Sverige,og fått meir kunnskap om Santa Fe, men jeg får følge med på rapporterna derfra.

Jarlev.

13
Hei

var i grunnen heldig med at det rett etter jeg fikk VGT'n så kom den foreløpig siste krampa av vinteren. Jeg var da ute å fikk prøvet dette 4x4 systemet på VGT skikkelig. det var om det er beskervet før, en kjente små napp i bilen, i det bakhjulene koblet inn.

med bakkestart på glatt vinterføre opplevde jeg at forhjulene så vidt spant, og så kveltes motoren i det øyeblikket bakhjulene slo inn. Meg 4x4 bryteren på lock, tok bilen pent i gang, og absolutt ikke noe problem. dette vil sikkert ikke skje i samme grad, med en bil med automat-gir.

Skulle en ungå kvelning av motoren, måtte en altså være litt mere brutal på gassen, om jeg ikke hadde den lock funksjonen.

Jeg likte forøvrig denne med TOD også svært godt, men jeg ser jo at begge systemer har fortrinn fremfor hverandre.

gikk jo rett fra den gamle (03 mod CRDI) med viscose, og til den nye med TOD, samme dag med vinterføre.

Vegard

03 CRDI byttet mot 06 CRDI VGT, begge manuell gir

14
Även jag upplever något som kan tolkas som att TCS systemet är mer aktivt i "Auto-mode" men verkar tillåta mer hjulspinn när man aktiverar 50/50 låsningen.

Jag blev först orolig när jag inte hittade någon knapp att koppla bort TCS-funktionen, men hittills har jag klarat mig bra ändå.
Vi får se vad som händer på terrängträffen nästa helg.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

15
Swedfe

jeg kan ikke skjønne at min VGT som heter Exclusive, har TCS funksjon. Jeg ser så svakt at lampa er der, men denne lyser aldri. dessuten så har jeg ikke oppdaget noen ting med bilen som tilsier at det er TCS.

mulig dette er en ting som er forskjell over kjølen da.....

Vegard