Annons
Annons

2
Benämningen "lustempo" ligger helt i bakomvarande betraktares stressade hjärnbark.

Kan man inte anpassa sitt körsätt så man klarar att hålla säkerhetsavstånd till framförvarande trafik, har man inte på vägarna att göra.

//Santaclaus

3
Bra att den här tråden kom upp - jag är förstås som många en sån där som irriterar mig på diverse beteenden i trafiken. :?

Bland irritationsmomenten finns t ex det Swedefe kallar "stjärtsniffning" - det ämnet tycks jag ha samma uppfattning som Santaclaus.

Men min "favorit" just nu gäller rondellkörning. För något år sen kom Vägverket ut med nya anvisningar/rekommendationer som berör val av körfält i rondellen och användningen av blinkers. En cirkulationsplats dvs en rondell bör enligt VV betraktas som en enkelriktad separat egen väg som går i cirkel. Rondellen är alltså inte längre en korsning utan snarare flera stycken eftersom det blir en korsning på varje ställe där kringliggande vägar ansluter till den runda enkelriktade vägen. Alltså väljer man körfält resp blinkar på samma sätt som om den runda vägen vore en rak enkelriktad väg med en massa korsningar med vägar som ansluter från höger.

För att komma till saken: Jag tycker själv att VV:s nya syn på cirkulationsplatsen är enkel, logisk - ja, den enda vettiga.
MEN, varför kan inte alla andra tycka och köra som jag :?: :twisted:
:roll:

Dags för en fajt i det här ämnet?...

/BengtB :D :D

4
BengtB skrev: Dags för en fajt i det här ämnet?...
Who-ho!
Här är en tråd som möjligen skulle kunna väcka även de "fredagsfrånvarande"...

Rondellkörningen är vi helt eniga om - börjar man tok-bygga rondeller överallt så vill det till att man får trafiken att flyta också; minns att man inte bygger rondeller för att minska antalet olyckor, eller ens för att få trafiken att flyta bättre;
Rondeller byggs för att minska skadeutfallet i det som tidigare var ganska läbbiga korsningskrockar - hastigheten plockas ner och bilarna träffar varandra snällare, men oftare...
(Undantag - megarondellen där Dag Hammarsköld blev Säröleden för sådär 25 år sedan, någon som minns? "Dödsfälla" om dagens rubrikskrivare skulle engageras...)

De "nya" rekommendationerna är solklara; blinkar man både "in" och "ut" ur rondellen så slipper alla andra sitta och gissa vart man skall - varför har folk så svårt att ta till sig detta?

Undertecknad har en massa olater för sig i trafiken, men blinkar; det gör jag - överallt! Kan man blinka för att hjälpa e n annan bilist, utan att lura en tredje så gör jag det - utan att egentligen tänka på det.
Det är ett "uppvaknande" varje gång man kör i Stockholm, kan jag lova...

santaclaus skrev:Benämningen "lustempo" ligger helt i bakomvarande betraktares stressade hjärnbark.
Här finns det dock utrymme för diskussion!

Swedefe

5
Det finns tre beteende jag kan bli väldigt irriterad på.

Det första är vid köbildning och folk som kör förbi i fel fil för att sedan tvinga in sig längre fram, jag brukar tycka att lastbilschaufförer som blockerar båda filerna för att stoppa dessa är några slags vardagshjältar.

Det andra irritationsmomentet är med risk att generalisera BMW-ägare (OK vissa volvoägare också) som på långt håll börjar blinka med helljuset, "-flytta på dig här kommer jag", typ.

Det tredje är han/hon som tänker så här: -Jag använder inte blinkers, jag nyttjar tankeöverföring......

Sen finns det ju andra saker att irritera sig över, men iom att jag är en lugn och sansad person så låter man det vara.

Må gott alla!
Stahl

6
Irriterad
Oj Oj Oj, självklart är det när någon slickar baken och har dimljusen tända, (ingen annan som irriterar sig på detta eller kör ni själva med dimljuset på i fronten???)

-Ligger ni bakom mig med dimljusen på så blinkar jag två gånger med mina dimljus bak och stänger ni inte av då så kör jag med dessa på ni tills ni lämnat mig bakom, gäller ju inte stadskörning men landsväg eller motorväg...

-Sen så är det klar att ni som konstant kör bussfil och tror att det är fri fart i bussfilen, en dag så ska jag lägga ut en egen spikmatta så får ni se hur skönt det blir....

-Även dom som ska parkera ända framme i butiken, idrottsevenemanget eller likande på handikappparkering eller egen påhittad parkering kan jag lätt skälla ut, det har hänt att man tagit min jobbparkering som är märkt med förhyrda P-platser, vad har hänt då... njuter av att ställa mig bakom så ni inte kommer iväg.... fy faan va underbart, ibland har det hänt att dom nosat reda på mitt tel och ringt och varit sura, då finns det två lägen:
är dom trevliga går jag ut och flyttar mig och dom får skämmas och kommer för sent dit dom ska eller om dom är arga och skäller så får dom vänta tills jag jobbat klart till kl 17, ev lagt in lite övertid såklart..

SOOO, dont mess with me......
2,7 förare -03, i 08-land

7
Ämnet "Trafikbeteende" väckte tydligen en och annan...
Jag fortsätter med frågan om rondellkörning.
Först måste man förstås tänka på att var och en som har åsikter också är påverkad av sina egna erfarenheter. Och när det gäller rondeller har storleken (!) en viss betydelse.
Den rondell jag själv alltid har i tankarna när diskussionen kommer upp, det är den vid Brommaplan i Stockholm. Rondellen är stor, tvåfilig, den har mycket trafik - och den har sex anslutande vägar varav tre är fyrfiliga (två filer in, två ut) och resten tvåfiliga (men den inkommande filen från ett par av de tvåfiliga vägarna brukar ändå utnyttjas av två parallella rader av bilar).
I höstas fick vi min kommun dessutom en helt ny rondell. I det fallet var det en trevägskorsning som ersattes av en rondell - som är mycket liten och inte ens rund.
Det säger sig själv att filval och blinkning görs på olika sätt i dom här två typerna av rondeller.

Så till detta med blinkning. När jag har en större rondell, typ Brommaplan, i tankarna kan jag inte se någon som helst anledning till att blinka vid infart i rondellen. Det finns ju bara en färdriktning inne i rondellen eftersom den by definition är en enkelriktad väg. Man kan bara svänga höger för att komma in i en rondell och när man väl är inne i den så kör man rakt fram dvs runt-runt tills man bedstämmer sig för att antingen lämna rondellen (alltid åt höger) eller byta fil i rondellen. Att blinka vänster inne i rondellen ger knappast någon ytterligare information till medtrafikanterna såvida man inte avser att byta från högerfil till vänsterfil.

I en mindre rondell, där mittdelen (innanför vägbanan) är bara kanske en eller ett par billängder i diameter, blir saken annorlunda. Där kan en en vänsterblink ge värdefull information från den som tänker lämna rondellen efter mer än halva varvet.

Så tycker jag och väntar med spänning på fler reaktioner. :lol:

Över till Jonas funderingar om hur man kan bete sig om en annan bilist lagt beslag på ens egen parkeringsruta. En bekant till mig hade en dag fått mitt tillstånd att använda min hyrda ruta under ett antal timmar medan jag och min bil var borta. Oturligt nog såg han inte upp utan ställde sig i stället på grannens ruta. När grannen kom hem blev han förstås förb-d över att finna sin egen ruta upptagen av en främmande bil - så han ställde sig bakom den främmande bilen som därmed inte kunde flyttas. Och sen ringde han polisen!
Polisen kom, såg situationen och sa "Så där får Du inte hindra den andra bilen från att lämna Din parkeringsplats - det är olagligt". "Jaha", svarade parkeringsruteägaren, "då tar jag tillbaka min anmälan". "Det hjälper inte", sa polisen, "Du har gjort Dig skyldig till egenmäktigt förfarande, och det faller under allmänt åtal".
Slutet blev så småningom att åklagaren efter samtal med båda bilägarna lade ner ärendet.
Men så kanske inte näste åklagare gör i nästa ärende... :roll:

/BengtB

8
Vi har 2 st 2-filiga rondeller i vår stad, den ena har det aldrig varit några problem med. Men den nyaste är ständigt i ropet, det är egentligen inte så svårt det är tydligt skyltat och ser man bara upp när man skall korsa den andra filen och om alla kör lugnt och tar hänsyn så är det inte några problem. Problemet uppstod nog när tidningen den 1 april skrev om den nya rondellen och som aprilskämt skrev att man var tvungen att köra ett varv inne i rondellen innan man fick avvika...... undrar om det satte spöken i hjärnan på många...... för det är många gånger kaos där...

Stahl

9
Borde väl ha lagt till att innan Vägverkets nya rekommendationer kom ut var den högra filen på en av de anslutande fyrfiliga vägarna vid Brommaplan markerad/skyltad "endast för högersvängande trafik". Filen vara alltså reserverad för den trafik som skulle välja den första eller andra utfarten ur rondellen. All annan trafik på den anslutande vägen hänvisades till vänsterfilen.
Jag antar att VV:s anvisningar gjorde den typen av restriktioner omöjlig.
Men majoriteten av bilisterna kör fortfarande som om den högra filen inte fick användas av dem som skulle lämna rondellen vid den tredje utfarten. Detta innebär att dessa bilister först kör in i rondellen genom att korsa den närmaste högra rondellfilen för att komma till den innersta vänstra filen. Sen korsar man rondellens högerfil en gång till för att kunna lämna rondellen vid den trdje utfarten som dessutom bara ha en fil i den körriktningen - bäddat för konflikter vid alla dessa filbyten/filkorsningar.

Jag måste väl passa på att spä på den eventuella ilskan över de nya "reglerna" genom att avslöja att jag en gång för några år sedan skrev ett mail till VV och frågade om deras uppfattning om regler för rondellkörning. Så redogjorde jag för min egen uppfattning, som kort sagt gick ut på att rondellen skulle betraktas som en egen enkelriktad väg med allt vad därav följer (filval, blinkning etc).
Svaret jag fick var i stort sett "Vägverket har ingen annan uppfattning än Du". Kring ett år senare kom deras nya anvisningar ut och dom stämde väl med vad jag hade framfört. Om dom påverkats av mina synpunkter, har jag ingen aning om, men alltid kan det väl reta någon. :wink:

/BengtB

10
Kör dagligen mellan Åkersberga och Årsta tur och retur. Min käpphäst är köbildningen vid påfarterna. Det börjar med Hägernäs, Täby N och Täby S. Problemet är att alla längs motorvägen mot Stockholm ligger i rumpan på varandra. Med ett väl tilltaget avstånd mellan bilarna skulle man teoretiskt kunna köra i 90 km/tim och bilarna från påfarterna skulle lätt kunna accelerera sig in i trafikrytmen. Men det är bara en önskedröm. Nu trängs man både på motorvägen och på påfarten. Ligg så nära som möjligt så ingen annan kan slinka in och komma före. De bilar som kommer från påfarten har ingen möjlighet att köra ut i någon sorts turordning utan sist kommen skall försöka komma längst fram. ”Alla låser varandra”. För när avfarten väl är passerad flyter det på som det borde vara. Ännu värre är det på hemvägen med de som kommer upp på Roslagsvägen vid Danderyds kyrka. Där har man arrangerat en påfartssträcka som är någon km lång. Men vad tror ni händer. Precis som på morgonen. Släpp inte in någon!! Och de som skall ut motorvägen kör sitt eget ”råttrace” Härligt med ett köslut redan vid Danderyds sjukhus.
Ps. Så har vi ju gänget som kör högerfilen förbi Mörby centrum, genar vid rondellen vid Danderyds kyrka och kör längst fram i tidigare nämnda påfart. Men de är klart, de har ju sparat ca 20 minuters köande. 8) 8)
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

12
Fjällräven skrev:Kör dagligen mellan Åkersberga och Årsta tur och retur. Min käpphäst är köbildningen vid påfarterna. Det börjar med Hägernäs, Täby N och Täby S. Problemet är att alla längs motorvägen mot Stockholm ligger i rumpan på varandra. Med ett väl tilltaget avstånd mellan bilarna skulle man teoretiskt kunna köra i 90 km/tim och bilarna från påfarterna skulle lätt kunna accelerera sig in i trafikrytmen. Men det är bara en önskedröm. Nu trängs man både på motorvägen och på påfarten. Ligg så nära som möjligt så ingen annan kan slinka in och komma före. De bilar som kommer från påfarten har ingen möjlighet att köra ut i någon sorts turordning utan sist kommen skall försöka komma längst fram. ”Alla låser varandra”. För när avfarten väl är passerad flyter det på som det borde vara. Ännu värre är det på hemvägen med de som kommer upp på Roslagsvägen vid Danderyds kyrka. Där har man arrangerat en påfartssträcka som är någon km lång. Men vad tror ni händer. Precis som på morgonen. Släpp inte in någon!! Och de som skall ut motorvägen kör sitt eget ”råttrace” Härligt med ett köslut redan vid Danderyds sjukhus.
Ps. Så har vi ju gänget som kör högerfilen förbi Mörby centrum, genar vid rondellen vid Danderyds kyrka och kör längst fram i tidigare nämnda påfart. Men de är klart, de har ju sparat ca 20 minuters köande. 8) 8)

tycker påfartsregeln funkar bra i Sthlm, kanske det är Täby och Danderydsborna som inte passar in i resten av oss =8:or?????

13
JONAS skrev:Bengt B

Hur kör du från D-holm in på Kvarnbacksvägen?
vilken fil väljer du?

och tvärtom? från kvarnen?

14
Jonas, förr valde jag förstås vänsterfilen för infart i rondellens vänsterfil när jag kom från Drottningsholmshållet - högerfilen var ju avsedd bara för dom som skulle till "stan". När jag i rondellens vänsterfil kom i höjd med Drottningholmsvägens vänsterfil mot stan blinkade jag höger och bytte till rondellens högerfil. Och sen blinkade jag höger för att svänga in på Kvarnbacksvägen (som alltså bara har en fil i den riktingen).
Dom flesta behåller även idag rondellens vänsterfil tills dom är mitt för kvarnbacksvägen och då blinkar dom höger, korsar högerfilen och kör in på Kvarnbacksvägen.

Numera väljer jag högerfilen på Drottningholmsvägen (från Ekerö-hållet), blinkar inte, kör högerfil genom rondellen tills jag blinkar höger och svänger in på Kvarnbacksvägen.
Men man får se upp när man i rondellen passerar Drottningsholmsvägens vänsterfil, för dom som i rondellens vänsterfil kommer från Vällingbyhållet tycks tro att dom kör rakt fram när dom skall till stan och ser inte att dom korsar rondellens högerfil när dom svänger in på Drottningholmsvägens fortsättning mot stan.
Jag som kör i rondellens vänsterfil kommer ju från höger i förhållande till Vällingby-bilarna och borde alltså lämnas företräde av dom som tänker korsa min fil - men, men...

/BengtB

15
Jonas
Från kvarnen är det lite annorlunda. Då väljer jag utifrån trafiksituationen. Ibland väljer jag vänsterfil på Kvarnbacksvägen, vänsterfil i rondellen och svänger in på Drottningsholmsvägen (mot Ekerö) i dess vänsterfil.
Andra gånger väljer jag högerfilen hela vägen.

Skillnaden är ju den att när man kommer från kvarnen så har man två filer i sin egen körriktning både vid infart i rondellen, i själva rondellen och vid utfart från rondellen. Kommer man från Ekeröhållet har man bara en fil vid utfarten dvs på Kvarnbacksvägen, och bör därför lämna rondellen från dess högerfil.

/BengtB