Annons

Motorvärmare

1
Jag tänkte investera i en motorvärmare till vintern och har kollat utbudet (Calix och Defa känns som klart dominanta) men funderar på om det är bästa sättet. Syftet är väl att få så bra smörjning så möjligt från start och då känns det lite knasigt att värma upp från mitten på blocket och uppåt.

Inom bl.a flyget och tyngre maskiner är denna typ rätt vanlig:

http://stenmansmotor.se/visa_produkt.as ... 87&lang=sv

Det problemet jag ser med min 08'a diesel är att det sitter 'kylflänsar' i form av gjutskägg på tråget vilket gör att mattan förmodligen överhettas. Vad kan man använda som kladd eller dyl. för att få bästa anläggningsytan mot tråget utan att det släpper? Kemisk metall? Jag tror att själva mattan som sådan är perfekt då all värme börjar under tråget och sedan vandrar upp genom motorn. Bara att slippa göra hål i blocket känns lockande. :)

Nån ide någon?
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå
Annons

Re: Motorvärmare

3
Nja, kanske. Men tänk värmen från en 200W halogenlampa och tänk att värmeavsöndringen till 95% går uppåt så ger den nog mer effekt än en doppvärmare på 600W.

Jag har inte helt bestämt mig för dieseln ännu men jag ska iallafall testa på frugans 2,7'a. Det är ju inga monsterpengar för det hela så det kan vara värt att prova. Kabelsatsen är ju nästan lika dyr. :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå