Annons

I30 AC-problem plus lite funderingar.

1
Hej

Är en ny i30 ägare och har lite funderingar...

1. Acn är fixad på nån firma för 3 veckor sen men upplever den som väldigt dålig. Ingen skillnad om jag ställer den på 18 , 15 eller Lo ... Blir svalt men inte kallt. Av räkningen att döma så verkar de bara fyllt acn (1100:-) eller är de inte bättre på dessa bilar har bara Audi och BMW att jämföra med så :/

2. Bilen är en 2008 med 22500 mil på mätaren, förmodar att inga garantier gäller nå mer även fast den inte blivit 5 år än...

3. Bilen har ifylld servicebok fram till 18000 sen har förra ägaren servat den själv, vilket även jag ska göra. Nån som vet vad som skall servas och med vilka miltal? Tänkte olja,oljefilter var 1000mil sen luftfilter och kupefilter lite mer sällan.. Borde väl räcka förutom då belägg och sånt behöver bytas.

Läste nånstans om läkande kondensor, är detta nåt Hyundai står för? Har aldrig haft en bil som varit nära nybilsgaranti förr så... :/

Förutom de så går den sjukt mjukt och fint och är galet nöjd :D
Annons

Re: I30 AC-problem plus lite funderingar.

2
Garantifrågan har jag svårt att ta ställning till.
Men det bör ju en märkesverkstad kunna svara på rakt upp o ner.
Jag har en senare modell I30 -11 och där fick jag i somras just problem
med kondensorn. Vad jag kan se så är det ett vanligt fel och kan kanske till och med
vara ett fabrikationsfel.
Efter kondensorbyte funkar allt klockrent igen.
Allt gick på fabriksgarantin för min del.
Men du bör nog besöka en märkesverkstad ifall du inte redan gjort det.
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: I30 AC-problem plus lite funderingar.

3
Kondensorn på i30 är en svag punkt och det vet fabriken om så alla som byts ut nu så är det en förbättrad kondensor. Har ingen koll på om kampanjen gäller än men den gällde iaf alla i30s upp till 2011 om jag inte minns helt fel?

Sen kan ställmotorn för temperaturen inne i bilen gå sönder också och då beror det på vart den stannar men oftast så stannar den på ljummet eftersom dom flesta har ju runt 20-23 grader inställt i bilen. Men den kan också stanna på fullt kallt eller varm när den går sönder om den är inställd på just det vid ögonblicket.

Får du varken riktigt kallt i bilen eller riktigt het luft så skulle jag ta den till en autoriserad verkstad för att koppla in dator och läsa av felkod på ac-systemet för den brukar lägga en felkod på ställmotorn om den inte rör på sig.

Hoppas detta är till nån hjälp, men kontakta din närmaste auktoriserade verkstad för mer information och hjälp.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: I30 AC-problem plus lite funderingar.

4
Löste sig med ACn, det gick på garantin även fast den gått 7000mil för långt och inte vart servad enligt boken. Det var väldigt bussigt.

Sen har jag köpt gaveltätning och ny ventilkåpspackning då dessa läker olja och söllar överallt. Blir några timmars skruvning men ska nog gå bra. Tack för svar.

Re: I30 AC-problem plus lite funderingar.

5
Wrath skrev:Löste sig med ACn, det gick på garantin även fast den gått 7000mil för långt och inte vart servad enligt boken. Det var väldigt bussigt.

Sen har jag köpt gaveltätning och ny ventilkåpspackning då dessa läker olja och söllar överallt. Blir några timmars skruvning men ska nog gå bra. Tack för svar.
Har du en diesel? I så fall måste du upp med spridarna för att byta ventilkåpspackning.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: I30 AC-problem plus lite funderingar.

6
[quote="Wrath"]Löste sig med ACn, det gick på garantin även fast den gått 7000mil för långt och inte vart servad enligt boken. Det var väldigt bussigt.[/quote]

Grattis, men nu känner jag mig lurad. Hade samma problem för bara lite sedan, och verkstan lovade att det skulle gå att ta på garantin. 4 veckor senare (jag fick ringa och påminna dem ett par gånger), så ringer de och säger att bilen gått ett par tiotal mil för långt mellan 2 service:ar ett par år tillbaka, så jag får bekosta allting själv. 6500;- skulle de ha för servicen, men då de varit så sega förhandlades det ner till 3200;-. De nämnde att försäkringsbolaget som står för den 9-åriga garantin på Hyundai nekade sådana service:ar nuförtiden.

Just nu känns det som om min märkesverkstad inte har någon som helst koll.

Re: I30 AC-problem plus lite funderingar.

7
Ja de visste inte om de skulle gå på garantin men de ringde Hyundais huvudkontor och det var förlängd fabriksgaranti så miltalen skulle inte spela någon roll.

Dock så fungerade inte acn idag då det var väldigt varmt... Bilen rycker då man kör och motorlampan lyser. Visade sig vara en slang till partikelfiltret som gått av som ersattes av en vanlig bränsleslang så nu går den igen utan motorlampa. Däremot fungerar inte ACn och ryckningarna är kvar. Men stänger jag av acn så rycker den inte. Känns som att den kopplar in kompressorn men slår av den igen och så håller den på. Var inne 2 kunder med nyare i30 med bara några tusen mil på mätaren (min har gått 24500mil) under tiden jag var och nollade felkoden med samma AC-problem hmm... Bokade tid i början av Juni så då får vi veta domen. Men de är duktiga som tusan och väldigt serviceminded här uppe i Norr :)