Annons

Vilket bilmärke var först med att erbjuda H4-strålkastare som standardutrustning?

Bentley (Inga röster)
BMW
Antal röster: 3 (21%)
Citroën
Antal röster: 3 (21%)
Ford (Inga röster)
Mercedes
Antal röster: 1 (7%)
Opel
Antal röster: 1 (7%)
Rolls Royce
Antal röster: 1 (7%)
SAAB
Antal röster: 4 (29%)
Toyota (Inga röster)
Volvo
Antal röster: 1 (7%)
Antal röster: 14

Quizz! Vem var först med H4-lampor som standard?

1
Med anledning av diskussionen om den just nu pågående ljusrevolutionen "Xenonljus" så vill vi pejla hur många som kommer ihåg något av den förra revolutionen: "Halogenljus" ( Eg. H4 glödlampan)

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=3459#3459


Halogenljus, eller som man först sade "Jod-ljus" (iodine) dök upp redan på -60 talet i form av H1, H2 och H3 lampor - alla entrådiga och främst lämpade för extraljusapplikationer.

För användandet i huvudstrålkastare så kunde man i tillbehörshandeln köpa insatser med två lamphållare och faktiskt två olika reflektorer inne i insatsen och på så vis skapa hel- och halvljus i samma strålkastare.
Dessa insatser var förhållandevis dyra, och förvånansvärt få köpte detta enkla sätt att skaffa sig mer än ledsyn - Polisen var storkund och utrustade alla sina bilar på detta vis - antar att det var den hårdhudade "Freeman" som låg bakom detta beslut, som så mycket annat i Polisens utrustning...
Man utrustade även de civila bilarna med dessa speciella strålkastarna - faktiskt även efter det att H4-lampan blivt norm...
Tack för det - det var så man såg att det var en civilare man hade bakom sig - och möjligen på de udda blixtlamporna till Traffipaxkameran.

Franska Marchal och Cibié var de främsta på området "kängurustrålkastare" - att tyskarna inte inte hängde på berodde på att de höll på att mecka med det som skulle komma att bli H4-lampan med dubbla glödtrådar i samma lampa.


Och - vilken bil var det egentligen som först fick H4-glödlampor som standardutrustning?

Det går bra att bara rösta anonymt, men vill man göra anspråk på priset som vi kommer att dela ut till första rätta svar så gäller det att brodera ut texten med årtal, modell, personliga reflektioner etc mm osv.


De som känner igen frågan skall veta att det var det ohyggliga trycket på svar förra gången som gjorde att det förra forumet ramlade ner och dog! Den gången lyckades vi inte kora någon vinnare - vi han inte ens få in något korrekt svar innan det blev svart i rutan - vi hoppas på bättre tur denna gången!



Enväldig domare: Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Jag satsar helt och hållet på Citroën DS "paddan". och säger att H4 lampan introducerades på 1971 års modell.

Den var långt före sin tid med ett flertal andra innovationer också, såsom svängande helljus styrt av rattens rörelse, gashyundaisk :?: fjädring, enekrad ratt, en miljon smörjnipplar osv.

Kastar in min teori med förbundna ögon, och bara vet inom mig att det åtminstone borde vara rätt svar, alltså behövs inga andra röster. :twisted:

Vad vinner jag??? :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

3
HååJaJa SantaClaus, nu är de ju så att jag satsar också på:

Bild


har för mig modellbeteckningen var DS året var 1971.


Gäller att läsa de finstilta i tävlingsbestämmelserna. Punkt 3 - Om två deltagare levererar rätt svar, är det den tävlingsdeltagare som kompletterar sitt svar med bildbevis som VINNER. :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av nimbusen den 08 feb 2006, 09:53, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Har inte en susning, det är inte mitt bord.... men så gillar jag att chansa så jag tror på Saab, bara för att de ofta varit först med något.....tror jag... :D :D :D


:wink:
Stahl

5
...ähum.

Vet inte hur jag skall uttrycka mig för att inte göra er nedslagna, men låt oss säga så här:

Roligt att ni är engagerade! :mrgreen:



Vi låter quizzen stå öppen några dagar så andra hinner in med sina förslag, och vi kan väl säga att om någon av de som postat hittills kommer på något bättre så är det bara att göra avbön från sitt tidigare förslag och komplettera med ett nytt. :wink:

Självklart kan man inte delta med massa olika förslag - senast yttrade gäller!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Usch! När du skriver så där så har vi helt fel eller så luras du bara för att man skall ändra sig..... OCH.. lättlurad som jag är (i detta fall) så ändrar jag mig och tror på VOLVO, något säger mig att det måste vara ett svenskt tänkande.... :roll:

Har jag rätt, önskar jag ovationer och applåder med en gång!!!!

...och snor priset från Santaclaus!

:wink:
Stahl

10
Mjaaa... Den som söker han finner,,, att volvo provkörde H4 lampor redan 1969, då i bilar som hade B20 motorn. Dessa lampor monterades som standard i bilar som gick till Schweiz, Österrike och Tyskland.

Volvo P1800 fick H4 lampor som standard 1971 i samband med att E-motorn lanserades, men redan tidigare had H4 lampor funnits som tillbehör i extraljus.

Det tog ett tag för automotiveindustrin att lösa problemet med den otroliga värmeutvecklingen från lampan, och i början fanns vare sig lampglas eller lim till lampinsatser som klarade av värmen.

(Källa: Volvo museum, Arendal Göteborg. Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi.)


Utan att kunna presentera snygga bildbevis (Du é grym som nyper mitt givna pris på det sättet, Nimbusen :twisted: ) tror jag mig veta att h4:an fanns redan vid högertrafikomläggningen (då undertecknad inte ens var född).

Men eftersom man under en del år bott på hisingen, säger jag: - Volvo var först, helt i linje med säkerhetstänkandet som präglat det numera Amerikanskägda fabrikatet :evil:

lagom lokalpatriotisk gissning... :oops:

Swedefe sa att man fick ändra sig, men nu kan jag inte "plutta" i Volvo längst upp... :roll:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

11
:oops: :oops: Alltså jag skäms om Santaclaus har rätt. :oops: :oops:
Orsak: Jobbade själv bl.a. på bandet ute i T-verken, åren 64-74.

Visar det sig att Volvo är rätt gissning, tar jag mig friheten att anse mig helt ursäktad ändå. Detta eftersom det är ett känt faktum att det sker en kontinuerlig minskning i produktionen av "Kom-Ihåg celler" ju äldre man blir. Så lite minnesluckor med åldern är både naturligt, ursäktande och charmigt. :wink:

Fast de vete 17, så jäkla gammal som de står i prästbetyget kan jag väl ändå inte vara? :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

13
Hmm.. Jag måste erkänna att jag har källforskat lite under dagen. :oops:
Och jag hittar inget i Saabs historik, som tyder på att man var först i Trolhättan. Kan det vara Volvo i alla fall? - Hemska tanke :twisted:
Som ett självpåtaget straff får min röst på Saab stå kvar. :cry:
Aldrig för gammal för 4x4.

15
Hemma från jobbet nu så här dags - och jag kan berätta för er andra att Santaclaus är en himla trevlig kille - vi har träffats, men han har risiga rådgivare...

Redan det faktum att Volvo accepterat att förlägga sitt museum på ohelig, fördömd mark, ett stenkast från stapelbädden inne på GVA som fylldes med sprängsten för att omöjliggöra framtida skeppsbyggande är graverande nog.
Är man historielös så är man...

Nä, kanske lite elakt - men jag påstår att Volvo museum har fel i det mesta som Santaclaus återger ovan.

Matchen är alltså inte avgjord ännu - fortsätt gissa, och tänk gärna vidare och friare - själv måste jag kolla upp det här med Volvo mer noggrant inna bilan faller. :roll:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting