Annons

Hjälp med strömbrytare till extraljus

1
Hej på er!

Jag står i färd att installera en brytare till mina extraljus (3 st Strands "Narvik" Xenon). Extraljusen är inkopplade sedan tidigare och fungerar som de ska, men jag behöver (framför allt nu när vintern rycker allt närmare) installera en brytare för att kunna använda ordinarie helljus utan extraljusen (t.ex. vid kraftigt snöfall/dimma etc).
Jag har för avsikt att gå in i kupén samma väg som allt annat kablage och sedan installera min brytare.

Om jag har förstått det hela rätt så ska jag koppla in brytaren via styrströmmen till relät (för extraljusen) och för att få indikatorlampan på brytaren att lysa så ska den jordas - så då till min huvudfråga - jag behöver tips/hjälp med var jag lämpligast jordar brytaren.

Jag blir lite kluven när jag snokar runt lite på nätet - vissa förespråkar att man ska säkra av även denna kabel (i anslutning till ordinarie helljus) medan vissa inte anser det nödvändigt - synpunkter?

Tack på förhand!

/Andreas
Santa Fe -07 2,7/V6 M5 Comfort 5, Olivgrön m. ljus inredning
Annons

Re: Hjälp med strömbrytare till extraljus

2
Om du tar styrströmmen till extraljusreläet från matningen av de vanliga heljusen, så är ju den redan avsäkrad om du tappar av strömmen på rätt sida säkringen, så att säga.

Utan att veta vad du har för strömbrytare, så gissar jag på att du har 3 anslutningsstift på den.

Ett av dem, troligen märkt 12V eller "+" som du kopplar in på vanliga helljuskabeln för att få styrström när helljusen tänds.
En av de andra ska jordas på lämpligt ställe. Brukar gå att hitta bra ställen bakom instrumentpanelen.
och ett av dem ska gå vidare till extraljusreläet.
Strömbr.jpg Strömbr.jpg Visad 3766 gånger 9.99 KiB
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

3
Tack för svar!

Ja, det är som du skriver med strömbrytaren (den är av liknande modell som denna: http://www.oljebaren.se/xenon/kabel-och ... re-led-12v" onclick="window.open(this.href);return false;). Så det är precis som du skriver Anders, frågan är/var om jag bör säkra av den någonstans efter där jag klippt in mig i ordinarie helljuskabel.

En annan fråga - är det någon som har något smart tips på genomgången för kabeln, något ställe som jag inte sett/upptäckt än?
(Via kabelstammen är ett alternativ, via viren till öppningen av motorhuven är ett annat, borra är givetvis ett tredje men jag slipper gärna)

/andreas

Återkoppling!

4
Tänkte bara informera de som kan tänkas bry sig - inkopplingen är klar!

Det blev som tänkt, om inte bättre. Allt sitter på plats och fungerar som det ska.
Jag hade lite problem när allt väl var kopplat, skarvat och draget - då fungerade det först inte, men efter lite felsökning så visade det sig att det var dålig jord som var orsaken, när detta var åtgärdat så funkade allt som det skulle!

Jag säkrade av med 5A, 3A visade sig vara för klent. Jag tog styrströmmen (funderade även på att ta jorden till styrströmmen) till brytaren och jordade sedan knappen i en skruv som man nästan skulle kunna tro satt där av den anledningen.

Jag slapp dessutom borra - det gick ypperligt att gå igenom torpeden där vajern till motorhuvslåset går (körde först igenom en ståltråd som jag sedan drog igenom kabeln med).
När jag ändå höll på så ordnade jag till ormboet av sladdar som var sedan tidigare, och passade även på att byta ut det ensamma relät till extraljusen till två för att minska belastningen på dem.

Placerade knappen på luckan till säkringsboxen för att det dels var det enklaste stället med mest "luft" bakom och dessutom så är den lättåtkomlig där.

/Andreas
Bilagor
Ordning och reda i motorrummet IMG_3021-1.jpg Ordning och reda i motorrummet Visad 3636 gånger 218 KiB
Knappen på plats IMG_3019-1.jpg Knappen på plats Visad 3636 gånger 235.24 KiB
In där vajern till motorhuven går IMG_3017-1.jpg In där vajern till motorhuven går Visad 3636 gånger 224.61 KiB

6
anders skrev:Snyggt jobbat!

Jag tog styrström direkt vid säkringen i boxen. (Blå kabel)
Kopplar man på sig på rätt sida säkringen så skyddar den även relästyrningen.
20130907_171544.jpg

Tack! :D

Ja din lösning fanns inte ens i min tankevärld :? (det var/är kanske över min kunskapsnivå, kanske var nu när du har visat...)
Jag är nöjd, det enda som återstår nu (morgondagens projekt) är att byta kablarna som går fram till själva lampan, verkstaden som satte in extraljusen från början snålade lite och körde med 1,5 mm2 kabel...ska byta denna mot 2,5mm2 - även om det hittills inte har strulat så vet man ju aldrig...