Annons

Oljud (kluckande ljud) i framvagnen

1
Hej på er!
Jag började med att söka på forumet om min fråga men hittade inget så jag försöker fråga här istället.

Upplever att dset är ett "kluckande" oljud när man kör med Santan CM crdi av årsmodell 2008. Bilen har gått 4400 mil och jag har haft den inne på alla servicar. Det hela började för någon månad sedan men trodde först att jag inbillade mig, men så idag så stod jag stilla parkerad med motor avstängd och fick hjälp med att någon vickar med ratten fram och tillbaka så jag kunde lokalisera ljudet, det verkar komma från något stag eller snäckväxeln (heter det så??) :roll: om ni förstår vad jag menar.

Ska lämna in bilen på 4500 mila service snart men är mycket tacksam om fler har upplevt samma ljud och kanske t.o.m. vet vad det kan vara. Går det på garantin i så fall eller vad är det som gäller? Har haft bilen själv sedan den var ny 2008-05.

Tack på förhand!
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.
Annons

Re: Stag !

3
Santavalp skrev:Hej :)

Det kan va ett kränghämmarstag och din bil
är ju inte 3 år så det bör gå på garanti :wink:

Mvh Zukan 8)
Okej då får man hoppas på garantin då, tack för svaret :D

...Har fått lite priser på 4500 mila service, skiljer skapligt mellan olika verkstäder har fått två priser skiljer 1000 kr mellan dom, den billigare av dem vill ha 3500 kr för servicen. Vet inte om det är dyrt eller billigt.
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

5
Stahl skrev:Hej!
Har bytt 2 ggr! se tråden "Slut krängningshämmarstag" längre ned på denna sida (allmänna frågor om SF CM)
:wink:
Stahl
Tack så mycket för tipset! Ska tala med servicen och nämna att det troligen är det felet.

Som en parentes som jag kom på när jag läste din tråd var att till skillnad från de från norrland som det skrivs om så har jag i princip endast åkt ansfalt. :oops:

Re: Oljud (kluckande ljud) i framvagnen

6
Så blev det slutligen min tur (?) att byta dessa klapperstag.

3800mil, mer behövdes inte i Stockholms saltdränkta vägar för att äta upp dem.

Beställde nya från RockAuto för ganska exakt halva svenskpriset (fortfarande tillverkade i Korea för EU-marknaden).

Tog en vecka innan FedEx knackade på med delarna och en timme att byta båda två fram.

De nya kompletterades med en rejäl portion kullagerfett innanför gummibälgen. Det var inte överdrivet mycket fett där, så förhoppningsvis håller dessa lite längre.
[2026-07-29] På grund av spam, orelaterade poster och obefintlig moderering/blockering av dessa så tackar jag för mig. Ev länkar i poster kan fungera... eller inte...
Hyundaiforums guldår 2007-2010, ni som vet vet

Anders ;-)