Annons

Santa fe 06 diesel

1
Ny på forumet o desperat då jag varit utan bi i snart 4 veckorl och den står nu på verkstad nr 3.
För att ta det från början:
Byte turbo i dec då den 17000 mil på en Mekonomen verkstad som tog turbon från Turbo Tech Strömsund.
Då hade den ett vinande ljud från 2500 varv. Nu har den gått 500 mil till och när jag startar den kall så ryker den och luktar dieseltraktor från avgasrören.
Den hackar och går ojämnt. Efter några omstarter så går.
Lämnar in den på Mekonomen för jag vill få det att det har något med turbon/runt turbon att göra. Den står hos Mekonomen i 4 dagar men dom hittar inget och bilen har inga felkoder. Mekonomen teknikern vill jag tar bilen till Hyundai och jag bärgar bilen dit på egen bekostnad. Efter 6 nedlagda arbetstimmar på Hyundai så har det absolut inget med turbon eller kringutrustning att göra. Utan det är katalysatorn som smält ihop. Det kan bli så säger Hyundai.
Jag accepterar inte deras teori utan tar bilen på bärgare igen till en oberoende verkstad där det visar sig att jag har inget fel på katalysatorn. Men den teknikern tycker den laddar för hårt/mycket. Blåser slangarna som ballonger som han uttrycker det.
Jag har själv upplevt att den är väldigt respons snabb på gasen nu efter turbon blev bytt. Vilket jag påpekat redan till både Mekonomen och Hyundai.
Nu står den åter igen på Mekonomen och turbon är inte oljig inuti, den är inte glapp säger Mekonomen. Den startar inte kall utan hackar och ryker. Men den går när den är varm.
Jag har hävdat från början när den var hos Mekonomen första gången att det kan vara magnetventilen. Men jag har inte fått någon respons alls av någon av verkstäderna.
Och nu undrar jag ju vem ska betala alla dessa verkstäder. Mekonomen har sagt att har det turbon att göra ska dom stå för kostnaderna.
Jag vill bara ha en fungerande bil men att vara tjej och komma och säga att jag tror att felet är det här till en verkstad är lönlöst
Då hade jag även pratat med en tekniker från Turbo Tech som tipsat mig om magnetventilen.

Desperat behov av tips och råd
Tack på förhand Fia