fredriknordstrom skrev:Hejsan!
Första posten här.
Är lite sugen att byta bort min Kia Ceed´SW 2012 till en i40, dels för att jag vill ha en större kombi samt att jag provkörde en idag och jag anser att det är en helt annan bil än ceed´en.
Men då dom på något sätt är syskon så blir man lite orolig att problemen även följs åt. Vet att Kia har haft lite problem med blästringsskador, mest beroende på dålig, tunn lack.
Hur är det med i40n? Har läst igenom lite på forumet men hittar inget direkt om det. Alltså verkar det inte vara något problem?
I övrigt verkar ni vara nöjd med bilen, dåligt helljus verkar väl vara största problemet

Och det går ju att lösa rätt enkelt!
På Ceed´har jag förstått att det uppstår p.g.a för små främre stänkskydd eller egentligen en felaktig spridning av slasket från främre däcken. Har inte upplevt det på I40, men
dock på vår Matrix förekom Hyundai problemet med att klistra plastskydd på sidan av bilen.
Dock upplever jag ett problem med att I40 skitar ner sig ovanligt mycket bak, vilket gör att back-kameran i princip är värdelös efter en körning i slask. Vem vill först torka av
kameralinsen och sedan backa? Har letat över hela nätet efter en kamera med en elektronisk öppning framför linsen, men ej hittat någon.
Köp inte en bil med navigator utan köp en utan och ersätt dem med en OEM-navigator om du vill ha navigator. För närvarande kostar en kartuppdatering 1600 svenska
kronor med ett och ett halvt år gamla kartor, bara skräp. Hyundai har dock lovat att det har en lösning på problemet i April. F-n trot'.