Annons

16
Lyfter upp denna tråd så jag hittar den sen.. För 2 dagar sedan fick Santan äntligen tid i garaget, :D Vi har inte provat kallstarta den ännu då vi behöver ta oss till jobbet.. Men något vi har märkt är att vid ett antal få tillfällen så vid startförsök så har ej imobilizer lampan ej lyst och då vägrar den sten, vid dessa tillfällen så får man vrida om ta ut nyckeln, nynna en liten truddelutt sen efter ett par försök så lyser imobilizer då startar den utan problem alls. men återkommer vid den första kallstarten ,den har ju vart kärvad vid ca -12 och kallare ibland lägre. Men var lite trångt att byta glödstift då man fick mer sitta inne i motor utrymmet än stå utanför..
Annons

Re: Svårstartad Diesel !!!

17
Lite långsam uppdatering här med. Nya glödstift sitter nu monterade och alla filter och vätskor är bytta och lite nya slangar här och där.
Tyvärr verkar samma problem bestå. Vid -10 och kallare är den ibland helsvår att få igång dock endast om den har stått ett dygn eller längre och utan motorvärmare, med motorvärmare på i minst 3 timmar så startar den kanon lätt i vilka grader som helst. Så är nog inne på att det är som tidigare inlägg skrev att det är någon spridare som spökar eller nått liknande ;)

18
Hej!

Härligt att jag inte är ensam, och hoppas att det är ok av TS att jag lånar tråden.

Blev lurad igår av en säljare med precis detta problem. Bilen var "kall" när jag kom dit för att provköra, men inte helt kall uppenbarligen. När jag var där påstod dom att batteriet var dåligt, redan där tyckte jag att det var skumt... När jag skulle starta bilen lös ingen kontroll-lampa för glödstiften (Som det gör på andra bilar), jag vrider om nyckeln efter att ha väntat en 10s i läge 2. Tar en 6-7s innan bilen startar. Redan där slog det mig att det verkar vara något skumt med det hela, och att det troligtvis är glödstiften det är fel på och inte batteriet. Men jag går med på det ändå..

Hursomhelst gillade jag bilen och slog till.
Nu efter 24h, när bilen verkligen blivit kall startar den inte längre... Var tvungen att köra med startgas i insprutningen. Och direkt efter att den startade började det forsa diesel från nån sensor (?) under ICn (?) varvade lite och då slutade det genast att forsa...

Min far är mekaniker, men han har för det mesta jobbat på tyska bilar, och är anställd på BMW. Så vi vet inte riktigt hur systemet ser ut på Hyundai. Finns det något relä för glödstiften? Säkring etc? Eller är det bara att riva ner allt och plocka ut stiften och kolla om allt är ok?

Ute-temp ligger runt noll grader.. plus på dagen, bor i Stockholm.

Edit:

Fick inte någon instruktionsbok heller, vore guld värt om någon har en digital kopia.. Hittar bara till bensinarna..

20
Hej, sent svar.

Jag renoverade dieselpumpen. Märkte att de läckte en jävla massa runt den..

Plockar isär den och ser en massa jäkla bonnmeck.. Alla oringar fattades och någon hade försökt reparera med silikon...

Hursomhelst, renoverade pumpen och nu "funkar" bilen. Den startar osv. Dock tar det 6-10sec innan den startar.. Men det får väl duga. Antar att glödarna är kassa...

Ska plocka ut hastighetsmätaren och kolla om dom plockat ut lampan för glödstift.

Dom verkar vara ganska så känsliga på bränsletrycket.

21
Usch vilket hemmamek :( Dom kunde likväl handlat lite O-ringar på t ex. Biltema än att hålla på med annan tätning..

Ja, det låter som att stiften kan vara lite dåliga, men det är svårt att säga, dock är ju pumpen renoverad, allting gick bra under återmontering osv.?