Annons

Justera parkeringsbroms

1
Hej, jag har försökt leta upp en förklaring till hur man "spänner" parkeringsbromsen på en Santa Fe -07. Jag är ganska säker jag läst om det tidigare, att det finns på vänster bakhjul eller liknande, men jag hittar det inte i sökfunktionen nu.

Om någon kan förklara hur jag spänner parkeringsbromsen så vore jag tacksam! Den tar rätt dåligt som den är nu :(
Annons

2
Hei

Håndbremsen strammer du under den boksen i mellom forsetene (altså under kjøledysa i bunnen av boksen). Du vipper opp hele bunnen av denne boksen, og nedi der er wire-festet sammen med stanga som kommer fra håndbremsen. Du finner ei mutter på denne, men dette sitter noe trangt til.

For å skru denne (mener å huske det er en 13mm, så er det av erfaring svært lurt å ha bunnet en hyssing fast i fastnøkkelen, for mister du denne, så sliter du virkelig med å få tak i den. Med en lang hyssing, er den enkel å dra opp igjen.

Det er også svært lett og skjære seg på skarpe kanter når man stikker hånda nedi der, så vær og obs på dette.

4
Ah, tack. Tyckte väl det var något med bakhjulen jag läst, så när jag läste att man skulle lyfta på boxen mellan framsätena lät det inte bekant.

Jag ska prova framöver när jag tar "bilmekar-helg" :) Tack för hjälpen!

5
familjen_santafe skrev:Ah, tack. Tyckte väl det var något med bakhjulen jag läst, så när jag läste att man skulle lyfta på boxen mellan framsätena lät det inte bekant.

Jag ska prova framöver när jag tar "bilmekar-helg" :) Tack för hjälpen!
Jeg bruker stramme min håndbrems nede under denne boksen, atså man tar bare opp bunnen der. du finner et par hakk der, til å stikke skrutrekkeren ned i, og så vipper man opp bunnen av boksen, med luft-dysen

6
Jeg bruker stramme min håndbrems nede under denne boksen, atså man tar bare opp bunnen der. du finner et par hakk der, til å stikke skrutrekkeren ned i, og så vipper man opp bunnen av boksen, med luft-dysen
Ja det verkar då som det går att göra på fler än endast ett sätt :) Tack för båda tipsen[/quote]

7
familjen_santafe skrev:
Ja det verkar då som det går att göra på fler än endast ett sätt :) Tack för båda tipsen
Hei

nå vet ikke jeg åssen det er når man strammer på hjulene, men ser jo da for meg at du må være nøye så du strammer like mye på hver side.

Strammer du nede i boksen, er jo ikke dette noe problem, da begge Wierene jo kommer inn her, og inn på denne felles mutteren som jeg beskriver, og som jeg strammer på.
Men husk, det er lurt å ha en tråd i fastnøkkelen man skrur på. Mister man den nedi der, kan den være vanskelig å få fram igjen.

Tok noen bilder ned i boksen der på min bil nå.

Nedi boksen, fjern gummimatta i bunnen av boksen ved å dra den rett opp
Bild
stikk et par skrutrekkere (flatmeisler på svensk???) ned i de to sporene i bakkant av bunnen,
og press bunnen fremover med disse, så kan bunnen vippes opp i bakkant
Bild
Bunnen er fjernet, og man ser wierene der de kommer inn, og den justeringsmuttera man skrur på (midt i bildet)
Bild

8
Tack Vegard! Bilderna var precis vad jag behövde se för att våga köra ner mejseln och få upp loicket i botten på låden. Sedan var det bara att spänna på (... :D ). men pyssligt var det.
Nu håller vi tummarna för att besikningen på måndag inte hittar något annat att anmärka på.
Hade!
/Daniel

Re: Justera parkeringsbroms

9
Tänkte rapportera så här i efterhand. Jag öppnade boxen mellan sätena på min bil, men där fanns ingenting att skruva i!? Min parkbroms är sådan fotpedal, så det kanske skiljer från er som hittat ngt att skruva mellan sätena.

Det blev till att pilla på kranshjulet bak i hjulen istället. Och de hade rostat ihop (förra ägaren som inte använt ;)), så det blev slutligen till att lämna in och byta bromsbackar... 3000 kr kostade kalaset
Santa Fe CRDi automat, -07