Annons

Nybliven med santa

1
Efter att ha letat en lämplig SM ett tag nu så slog jag till igår.
Det blev en silvergrå 2,4 GLS från 2001 med 24 000 mil på mätaren, utrsutad med lilla frontbågen kompletterad med tre st fullstora extraljus.
Nyskattad och nybesiktigad. Såg ingen rost i karossen, vilket jag hade trott att den skulle ha. Känns riktigt välhållen med tanke på milen och åldern. Skavanker finns såklart, men inget som stör bruksvärdet.
Tyvärr är vinterdäcken helt slut (tio år gamla!) så det blir att leta nya omgående. Tips?
Kamremmen är nytt för ett halvår sen, så några år till kan jag då köra innan det är dags för nåt större ingrepp som inte är en ren reparation.
Kopplingen är originalvarienten med dual-mass svänghjulet. Känns just nu bra, men ett kopplingsbyte finns med i riskkalkylen. Båda tidigare ägarna var medvetna om den "svaga" kopplingen och har försökt anpassa körningen efter det. Så jag hoppas den ska hålla ett tag till, vi kör nästan aldrig med släp i alla fall.

Vi kommer primärt att ha den som förskolependlare, och som andrabil i övrigt. Hoppas att den nu sköter sig hyfsat så jag får fortsätta vara nöjd :)
Annons

2
om det skulle bli aktuellt med kopplingsbyte skulle jag rekommendera att byta till solidt svänghjul med tillhörande lamell och tryckplatta från dieseln, denna kopplingen håller lite bättre, om ni tänkt ha bilen ett par år framöver

3
Visst håller den lösningen bättre. Men originallösningen verkar ju kunna hålla lite drygt 24000 mil den också :)
Jag vet inte hur ofta man måste byta svänghjul, men om det inte är ett måste så kommer vi nog bara att byta resten då svänghjulet är väldigt dyrt nytt(~7000 kronor).

5
viachtor skrev:Visst håller den lösningen bättre. Men originallösningen verkar ju kunna hålla lite drygt 24000 mil den också :)
Jag vet inte hur ofta man måste byta svänghjul, men om det inte är ett måste så kommer vi nog bara att byta resten då svänghjulet är väldigt dyrt nytt(~7000 kronor).
Ryckutjämnaren sitter också på svänghjulet så att inte byta det efter 24.000 mil känns udda med tanke på att man redan är där? 3000 kostade singlemass hjulet när jag bytte koppling på min Santa.

Tror dt blev 6500 för orginaldelarna och 5000 för jobbet , det tar en hel dag att göra även för auktoriserade. Min höll 17.000 mil innan den började dumma sig, enligt verkstaden var det bara 'sopor' kvar av den gamla.

Fördelen med nya svänghjulet är att bilen känns bättre att köra , mera distinkt än den gamla.

6
Jag kör så länge allt känns bra, och när det blir dags så är det väl läga att summera utgifter kontra penning och bruksvärdet på bilen.
Men jag misstänker att kopplingen kanske ändå är bytt nån gång. Det är väl ganska ovanligt med originalkopplingar som håller i över 24 000 mil? Jag får väl slå en signal till Hyundai och fråga helt enkelt, dom kan ju se om det gjordes som garantiåtgärd.
Läste även att det kunde sitta en klisterlapp eller vara skrivet "SMF" när utbyteskopplingen blivit monterad. Får väl lägga mig under bilen nån dag när det inte är sju minusgrader och storm för att titta
Santa Fe 2,4 GLS 2001