tvärbromsade jag och bromsen försvann, kollade under så läckte det från H bak delen ca 10 cm efter där slangen som kommer från oket slutar (vid axel:n) så antar att det e röret som blev skadad? kallas det mittre röret?
e det lät att byta själv utan avancerade verktyg? tacksam om någon kunde svara snabb, jag använder bilen dagligen
jag kollade på mekonomen och de hade mittre rör och fram rör och sen slangar. så troligen heter det mittre röret?
Annons
2
Jag kan inte svara på hur det är i just ditt fall med din bil, då jag inte är helt 100 på hur det ser ut där under.
Men på de bilar som jag har bytt bromsrör på tidigare, så har det knappast handlat om rocket science direkt. En bra polygrip, skruvmejslar samt en skiftnyckel alternativt en nyckelsats, så är man ganska bra utrustad. Rostlösare är självklart ett måste, då de flesta skruvar har suttit sen bilen tillverkades.
Att byta bromsrör är dock något av det skitigaste du kan göra med din bil, och en smula tidsödande och tråkigt. Helt i klass med att laga rost.
Men på de bilar som jag har bytt bromsrör på tidigare, så har det knappast handlat om rocket science direkt. En bra polygrip, skruvmejslar samt en skiftnyckel alternativt en nyckelsats, så är man ganska bra utrustad. Rostlösare är självklart ett måste, då de flesta skruvar har suttit sen bilen tillverkades.
Att byta bromsrör är dock något av det skitigaste du kan göra med din bil, och en smula tidsödande och tråkigt. Helt i klass med att laga rost.
3
offsider skrev:Jag kan inte svara på hur det är i just ditt fall med din bil, då jag inte är helt 100 på hur det ser ut där under.
Hej och tack för att du svarade!
kom precis hem från OKq8 gör det själv hallen. det gick ganska bra faktiskt det var hur enkelt som helst att skruva loss röret. men det jävligaste var att jag var tvungen att ta ner bensin tanken för att få ur röret och det var det som tog all tid. totalt 3.40 min tog det. röret köpte jag från mekonomen och det var inte så dyrt, 414 + 100 kr bromsvätska.
nu är det bara att lufta bromsen men det tar jag imon då jag e helt slut. att ta ner tanken e hur enkelt som helst men att sätta dit den igen e ett helvete rent ut sagt, fyfan jag har inga armar kvar. men det känns skönt ändå att det löste sig
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue
4
Kul att det gick så bra, ibland när man gör dylika jobb så råkar man ut för otrevliga överraskningar.
Du blev dessutom en erfarenhet rikare, vilket inte är så dumt, för när bilen börjar närma sig 10 år så börjar rosten äta på rören vilket leder leder till byte när SBP inspekterar. Har man då gjort något liknande innan så vet man att det inte är så farligt, egentligen. Tidsödande är det dock, så det blir snabbt en femhundring bara i garagehyra om man gör det i GDS-hallen.
Du blev dessutom en erfarenhet rikare, vilket inte är så dumt, för när bilen börjar närma sig 10 år så börjar rosten äta på rören vilket leder leder till byte när SBP inspekterar. Har man då gjort något liknande innan så vet man att det inte är så farligt, egentligen. Tidsödande är det dock, så det blir snabbt en femhundring bara i garagehyra om man gör det i GDS-hallen.
5
ja du.. med tal om överraskningar så fick jag en härlig överraskning när jag luftpumpade bromsen. fick hål i V-F röret. syrran tog i lite för hårt när hon bromsade åt mig. nu har jag även bytt det och blev som du sa en erfarenhet rikareoffsider skrev:Kul att det gick så bra, ibland när man gör dylika jobb så råkar man ut för otrevliga överraskningar.
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue