Annons

Går ej på alla cylindrar

1
Hej
Hoppas på hjälp/tips.
Har en 05:a med 2,4 l motorn Har bytt vevaxelgivaren och kamrem för ca 3 månader sedan.
Men nu är bilen kass igen. Inte som när givaren var trasig utan nu går den ojämnt direkt när man startar. Verkar som den inte går på alla cylindrar, har provat med att byta stift och kablar men inte tändspolar. Stiften såg för övrigt ut att vara lite brända på porslinet. Motorlampan lyser men jag har inte tillgång till någon felkodsläsare. Hoppas på något bra tips annars blir det till att ringa bärgaren igen. :(
Kan jag kolla om den tänder på alla stiften så jag vet om det är tändspolarna, och hur gör jag det?

En annan sak som jag såg att fler har problem med: ute-temperaturgivaren, var sitter den? Någon vänlig själ som kan ge en bra förklaring på det och är den svår att byta? Just nu har jag ofta 47 grader i ute temp...

Ha det bra alla!
Santa fe 05:a 2,4
Annons

3
Har du kollat google?

Fick följande svar på ickesvenska när jag googlade "yttertemperatur givare santa fe" (sidorna var redan översatta av google translate):
Någon som vet var den Omgivningstemp sensorn är placerad på en 2002 Sante Fe?

Svar:
Den monteras i den i mitten av kylaren stödet. Om du tittar igenom frontgallret du kommer att se det framför kylaren.

Om inte min internetmottagning varit så obefintlig som den är just nu, så hade jag kunnat visa originaltexten också.

Re: Går ej på alla cylindrar

4
Som sagt, tempgivaren sitt på mittenstaget framför kylaren

Det är ömöjligt att ge någon exakt svar på vad det är som gör att den inte går på alla cylindrar, men en bra början är att kolla färgen på stiften.

Mvh Christian
Dredd skrev:Hej
Hoppas på hjälp/tips.
Har en 05:a med 2,4 l motorn Har bytt vevaxelgivaren och kamrem för ca 3 månader sedan.
Men nu är bilen kass igen. Inte som när givaren var trasig utan nu går den ojämnt direkt när man startar. Verkar som den inte går på alla cylindrar, har provat med att byta stift och kablar men inte tändspolar. Stiften såg för övrigt ut att vara lite brända på porslinet. Motorlampan lyser men jag har inte tillgång till någon felkodsläsare. Hoppas på något bra tips annars blir det till att ringa bärgaren igen. :(
Kan jag kolla om den tänder på alla stiften så jag vet om det är tändspolarna, och hur gör jag det?

En annan sak som jag såg att fler har problem med: ute-temperaturgivaren, var sitter den? Någon vänlig själ som kan ge en bra förklaring på det och är den svår att byta? Just nu har jag ofta 47 grader i ute temp...

Ha det bra alla!

Tack!

5
Hej

Tack för tipsen!

Det var en tändspole som var kass. Kom fram till det genom att först byta alla stiften och tändkablarna. Därefter använde vi ett av de gamla stiften och kopplade in löst samtidigt som vi jordade mot motorblocket och då kunde vi se vilket stift som inte tände. (Hade inte fixat det här själv, men har en god kontakt som är en fena på att mecka!)

Ny tändspole inköpt på skruvat.se och inkopplad - bilen går bättre än innan, troligtvis stiftens förtjänst.

Temp.givaren blir en annan femma.
Har frontbåge med extraljus så en massa skruv blir det som måste lossas för att komma åt givaren. Sen har jag förstått att det lika gärna kan vara ett kabelfel men att det är en god idé att börja med själva givaren.
Får se hur jag gör, känns inte som ett akut problem mer av komfortkaraktär.
Vet någon var man kan få tag på en givare?

Ha det bra alla!
Santa fe 05:a 2,4