Annons
Annons

2
Min uppfattning är att kompressorn inte märks av. Just klicket från solenoiden (AC på/av) kan höras om bilen står på tomgång.
Senast redigerad av ClasseClas den 21 mar 2011, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Det är inte så att du har den nyare typen av Santa Fe? 2006 och frammåt?

Finns en uppdatering av remskivan på AC-pumpen till dom för att dom från fabrik hade en förmåga att kunna lossna

4
Min santa är en 2002 så det är första modellen. Ljudet från a AC'n är egentligen inte vinande som jag först beskrev utan mer som ett råmande (ko typ) alltså rätt så lågrekvent men följer motorvarvet. När man kör motorväg så dränks det i vindbrus och ljud från däcken, men när man kör sakta så är det som att ha en brunstig kviga under huven.
Den funkar förutom detta helt perfekt och ger bra kyla. AC på andra bilar jag ägt har aldrig låtit, det enda som märkts är ljudet från solenoiden och att motorvarvet sjunkit något om bilen står på tomgång. Har AC'n pajat så brukar den ju bara sluta kyla.

Det kanske är dåligt med kylmedia så systemet pumpar en del luft, men det brukar ju märkas genom dålig effekt. Har provat effekten genom att låta kupén bli 23-24 grader och sedan sätta på recirkulation och dra igång AC'n som då kyler den varma kupéluften bra.

6
anders skrev:Å du är säker på att det är a/c-pumpen och inte tex generatorlagren?

Kommer du åt att känna på remskivan och avgöra om det är spel i lagringen? (Givetvis med motorn avstängd..! :idea: )
Det låter bara när AC'n är på. Tycker ljudet är för dovt för att komma från lager, men ska krypa under och känna på remskivan.

7
har du en elfläkt som startar när ac är igång ?
Dom kan föra oväsen
kan även vara ett lager i komp
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

8
hbg skrev:har du en elfläkt som startar när ac är igång ?
Dom kan föra oväsen
Ljudet följer motorvarvet så jag tror inte det är en fläkt. Om motorn går på tomgång så med AC'n på så hörs inget. När man gasar lite så kommer ljudet efter någon sekund.

10
riro skrev:
hbg skrev:har du en elfläkt som startar när ac är igång ?
Dom kan föra oväsen
Ljudet följer motorvarvet så jag tror inte det är en fläkt. Om motorn går på tomgång så med AC'n på så hörs inget. När man gasar lite så kommer ljudet efter någon sekund.
kan även vara annat som göra det
har du gas brist så går mycket av oljan i komp ut i systemet och lägger sig där. så det kan vara gasbrist och kompressorn går lite tyngre när du gasar på.
den kan gå full när du kör på tomgång, när du gasar så ökar effekten i kompressorn och då får du gasbristen
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

11
Är nog inne på att det har att göra med gasbrist eller något annat i själva kylslingan. Det låter inte som ett mekaniskt fel eller slirande rem. Finns det något siktglas där man kan se om det är soppatorsk i systemet?

12
riro skrev:Är nog inne på att det har att göra med gasbrist eller något annat i själva kylslingan. Det låter inte som ett mekaniskt fel eller slirande rem. Finns det något siktglas där man kan se om det är soppatorsk i systemet?
Vad jag kan se så finns det inte synglas på torkfiltert
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

13
hbg skrev:
riro skrev:Är nog inne på att det har att göra med gasbrist eller något annat i själva kylslingan. Det låter inte som ett mekaniskt fel eller slirande rem. Finns det något siktglas där man kan se om det är soppatorsk i systemet?
Vad jag kan se så finns det inte synglas på torkfiltert

Fick du nån lösning på denna har precis samma problem med min 2002:a på Irland?!
Hyundai Santa Fe 2.0 136Hk
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

http://www.garaget.org/Rofty