Hej jag har en santa fe -01 som jag fått "lite" problem med.
Det började med att för ca 1.5 månad sedan blinkade oljelampan till då och då, eftersom jag inte är speciellt duktig på bilar så trodde jag det var dåligt med olja. jag kollade oljan och den var en bit ovanför minimum sträcket, så jag bestämde mig för att köpa olja några dagar senare när åkte till stan. men jag hann aldrig till stan med bilen eftersom vi la oss i diket, tvärs med diket. I stressen och pressen glömdes det av att titta på oljelampan så antagligen gick den torr när den stod på sidan och vi försökte köra upp den? motorn började knacka, vi slog i olja och knacket försvann, men missljud fanns kvar när den gasades upp och oljelampan lyste på tomgången men inte när man gasade upp den.
bilen lämnades in på verkstad och de konstaterade att ett vevlager var slut så de bytte alla, missljudet försvann men fortfarande inget oljetryck på tomgången. Då sa de att det måste vara fel på oljereduseringsventilen så de plockade bort och bytte den. Fortfarande inget tryck.
så nu står vi här med verkstads kostnader på 6000 efter att verkstan varit schyst och prutat mycket och icke fungerande bil. verkstan vill byta motor och har räknat på 37500kr. är det någon som har en aning om vad det kan vara, är det någon med santa fe som haft problem med oljepumpen?
Annons
2
först o främst vilken motor har du? 2.4 eller V6?
har dom kopplat in en oljetrycksmätare och sett vad trycket är på tomgång?
om trycket visade bra på tomgång men lampan lös kan man misstänka fel på oljetrycksgivaren.
har dom kollat oljesilen i sumpen så den inte är igensatt?
det är ju en generell grej mellan bilar att fel olja och slarvande med oljebyte leder oftast till sånna problem du har nu.
har dom kopplat in en oljetrycksmätare och sett vad trycket är på tomgång?
om trycket visade bra på tomgång men lampan lös kan man misstänka fel på oljetrycksgivaren.
har dom kollat oljesilen i sumpen så den inte är igensatt?
det är ju en generell grej mellan bilar att fel olja och slarvande med oljebyte leder oftast till sånna problem du har nu.
Senast redigerad av Tiffster den 24 apr 2012, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
4
om dom fått bort missljudet med att byta vevlagerna är ju motorn värd att ev byta oljepumpen på tycker jag.
blir ju billigare än byte av motorn.
men vad är det för verkstad? om oljelampan indikerar på dåligt oljetryck mäter man väl oljetrycket eller åtminstone byter oljetrycksgivaren för att prova med något?
känns lite skumt att prova "chansa" på en oljetrycksreduceringsventil vilket jag tror är mer sällsynt
blir ju billigare än byte av motorn.
men vad är det för verkstad? om oljelampan indikerar på dåligt oljetryck mäter man väl oljetrycket eller åtminstone byter oljetrycksgivaren för att prova med något?
känns lite skumt att prova "chansa" på en oljetrycksreduceringsventil vilket jag tror är mer sällsynt
5
ja vi funderar på att kolla pumpen men det är svårt när man inte kan skruva själv. verkstan som vi haft bilen vid skall ha 5600 bara för att skruva bort och kolla och sätta tillbaka igen alltså exlusive ny pump. på ett sett känns det lite chansartat och bara prova byta pumpen när man inte vet om det är det som är felet. ganska mycket pengar, men billigare än motorbyte.
Med det här felet som jag beskrivit är det ganska stor chans att det är oljepumpen då? eller kan det lika gärna vara något annat? det som tyder på att det kan vara pumpen ,det är ju att oljelampan har blinkat ett par gånger innan vi la oss i diket och den gick torr. Det kommer eventuellt hit en kille i veckan och mäter upp trycket i motorn.
Med det här felet som jag beskrivit är det ganska stor chans att det är oljepumpen då? eller kan det lika gärna vara något annat? det som tyder på att det kan vara pumpen ,det är ju att oljelampan har blinkat ett par gånger innan vi la oss i diket och den gick torr. Det kommer eventuellt hit en kille i veckan och mäter upp trycket i motorn.