Annons

Bilen "hoppar"

1
Hej
Jag hoppas på hjälp här på forumet där ni som är kungar på det här med bilar håller till.
Mitt problem är att min Santa fe 05 2,4 bensin har börjat "hoppa" till.
Det har oftast varit ett "hopp" när den har varit kall sen har det inte varit mer.
Men imorse skojade den till det ordentligt, då hoppade den till en gång som vanligt och sen efter ngn km så började den hoppa igen för att till slut dö.
Min sambo kunde rulla in på en avtagsväg till ett industriområde och efter ett tag kunde hon starta bilen igen men jag bad henne låta bilen stå.

Min fråga (frågor) är då följaktligen:
Vet ni vad det är som gör att bilen "hoppar"?
Är det kopplingen som är kass?
Vågar jag köra hem bilen eller är risken att jag kommer att sabba den ännu mer?

Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig.
Ha det bra alla!
Santa fe 05:a 2,4
Annons

Läst på lite

2
Hej igen
Har kollat runt lite på forumet om hackande och bestämt mig för att börja med att byta stift och tändkablar.

Är det någon som har tips på vad/vilka man ska köpa, funkar det med Biltema-prylar?

Tacksam för svar.

/Johan

3
låt helst bli att köra med bilen tills den är fixad, katalysatorerna på hyundaierna är känsliga för misständningar och rasar lätt.

det du kan börja med är att kolla efter "vita genombränningar" i isoleringen till tändspolarna/tändkablarna.

du har 2st tändspolar och 2st tändkablar på din bil.

köp orginalstift, dom brukar gå bättre på dom än andra fabrikat

Tack!

4
Hej Tiffster
Tack för ditt svar.
Har skruvat lite på bilen nu ikväll och sånt tar sin lilla tid för mig då jag inte är helt vass på att meka. Det tog mig en god stund att bara hitta tändstiften, hade säkert gått fortare om jag hade börjat med att titta i instruktionsboken :oops: . Tändspolarna hittade jag inte alls, var sitter de? Försökte mig på att följa kablar från stiften så gått det gick men ingen lycka, hittade inga kablar som gick in några runda (?) spolar. Sitter de bakom ngn kåpa eller nått?
Funderar starkt på att ringa en bärgare och ta den till Ströms i Malmö. Har haft den där en gång tidigare när kamaxelvinkelsensorn hade pajat och fick bra service. Kan du rekommendera någon annan bra auktoriserad verkstad i malmöregionen?
Måste bara kolla vad försäkringsbolaget säger...

Efterspel

5
Ursäkta dröjsmålet.
Det var vevaxelgivaren som var kass => bogsering och byte av givare plus kamrem eftersom man tydligen ändå måste plocka bort den för att byta givaren.
Tack och lov täckte försäkringen hela kalaset!