Hej, när jag hämtade ut min Santa så nämnde säljaren att man inte ska ladda batteriet med laddaren kopplad direkt på batteripolerna.
Han menade att det fanns någon "säkring"/krockskydd som kunde lösa ut eller förstöras vid batteriet.
Stämmer det?
Annons
Re: Ladda batteriet
2Litt spennende.... Jeg spurte min selger og forhandler om akkurat samme spøsmål, og fikk da til svar: Lad det mens det står i bilen, framfor å ta det ut.... Men sørg for at nøkkelen ikke står i bilen, for da er all elektronikk "lukket".Jake skrev:Hej, när jag hämtade ut min Santa så nämnde säljaren att man inte ska ladda batteriet med laddaren kopplad direkt på batteripolerna.
Han menade att det fanns någon "säkring"/krockskydd som kunde lösa ut eller förstöras vid batteriet.
Stämmer det?
De sa og at de ALDRI tok ut batteriene for lading, da det ville kreve for mye, siden det daglig var biler som måtte lades. Lysrør i taket på lokalet, sørger for rask utladning sa de...
3
Jess, jag tänkte inte ta ut batteriet, det får vara kvar i bilen.
Men han menade att ena kabeln till batteriet var speciellt och att den hade någon "säkring,"
som man inte skulle ansluta laddaren på fel sida om (dvs inte koppla in laddaren närmare batteripolen) utan på andra sidan om "säkringen".
Hur kopplar ni laddaren? Finns det några dedikerade kopplingsställen för laddaren (har sett det på andra bilar, t ex på min BMW) ?
Men han menade att ena kabeln till batteriet var speciellt och att den hade någon "säkring,"
som man inte skulle ansluta laddaren på fel sida om (dvs inte koppla in laddaren närmare batteripolen) utan på andra sidan om "säkringen".
Hur kopplar ni laddaren? Finns det några dedikerade kopplingsställen för laddaren (har sett det på andra bilar, t ex på min BMW) ?
/Jake
Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey
5
Jag har också laddaren - en Ctec - kopplat direkt på polerna.vegard skrev:Hei
Jeg kobler den rett på batteripolene, og om det da skulle være en sikring, berøres jo ikke den av belastningen som laderen gir... alt ar jo avskrudd, ingen strøm går da ut.
Det har jeg gjort på alle mine santa'er jeg har hatt. det har ikke vært noe problem
Dessutom är den fast monterad, och står på laddning alltid, då den inte rullar särskilt mycket...
Funkar klockrent, batteriet underhållsladdas hela tiden, och är alltid redo.
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
7
Hmmm.... får också dåligt samvete, körde för ca två veckor sen och då 10km...
Men man måste ju se till att pärlan är mätt!
Tack för omtanken Vegard, har koll på hur laddare kopplas...
Är för övrigt nöjd med min nya CTEK MXS 10, ska testa den för första gången nu på min Santa.
Kanske dags att montera in snabbkopplingen mot batteriet... *Suck*
Tack!
Är för övrigt nöjd med min nya CTEK MXS 10, ska testa den för första gången nu på min Santa.
Tack!
/Jake
8
CTEK MXS 10 er jo en mye bedre ader enn den jeg bruker... Har god tro på den. Skulle nok hatt meg en slik.....Jake skrev:Hmmm.... får också dåligt samvete, körde för ca två veckor sen och då 10km...Men man måste ju se till att pärlan är mätt!
![]()
Tack!
Grunnen til jeg nevnte oppkoblingen, er at mange ikke er klar over hvor skadelig en gnist kan være for elektronikken...
9
Pratade med säljaren igen. Han var tydlig med att laddarens positiva kontakt skulle direkt på batteriets pluspol. Minuskontakten skulle monteras mot någon chassi-jordpunkt.
Han sa att det fanns ett motstånd på minuspolensbatterikontakt som bland annat hade att göra med laddning vid inbromsning... visste inte att det fanns sånt på Santan!?!?
Han sa att bilen inte tar någon skada om man laddar direkt över polerna, men att det inte var optimalt för bilen.
Någon som kan bekräfta det? Dags att börja leta efter manualen igen
.
Han sa att det fanns ett motstånd på minuspolensbatterikontakt som bland annat hade att göra med laddning vid inbromsning... visste inte att det fanns sånt på Santan!?!?
Han sa att bilen inte tar någon skada om man laddar direkt över polerna, men att det inte var optimalt för bilen.
Någon som kan bekräfta det? Dags att börja leta efter manualen igen
/Jake