Annons

16
Startar inte överhuvudtaget. Den la av på motorvägen i 120 och gick sen att köra i prinsip på tomgång, effter det går det inte att starta.
Annons

17
katt skrev:Startar inte överhuvudtaget. Den la av på motorvägen i 120 och gick sen att köra i prinsip på tomgång, effter det går det inte att starta.
Ok- man skulle först veta om det är rätt bränsletryck efter högtryckspumpen ska förmodligen vara runt 1000kg för att gå vidare
IX 35 184hk M6 4wd exklusive

18
alme skrev:
katt skrev:Datorkoll redan gjort vi har bosch på mitt förra jobb,inget fel på motorstyrnig eller övrigt i bilen,pratat med hyu verkstaden där viste dom vilken bil det var en följetång varje vinter,sista besöket 3 månader utan att felet vart avhjälpt,startade inte vid låga temperaturer.oljenivån ingen ändring ingen diesellukt heller,
Du nämner 2 fel dels svårstartad kall samt tar ej gasen vid körning gäller det fortfaranse idag? Tar han inte gasen vid minusgrader ute?
Ok- man skulle nog kolla bränsletrycket efter högtryckspumpen det ska säkert ligga på runt 1000kg för att kunna gå vidare för felsökningen.

19
Skulle kolla trycket i pumpen,OOOOH vilken smäll köpte en mätare som klarade 250 bar någon hade sagt 160 bar ger pumpen fel fel fel ca 1800 bar ger tydligen den så tryck fins men när det går genom railen försvinner det tillbaks till tanken så det blir minimalt tryck vid spridarna förpumpen går länge och man hör hur det skvalar i tanken.Hoppas nu att det är i pumpen som felet ligger. har köpt tryckgivaren i gaveln på railen som jag hoppas få lämna tillbaks det är endå 2300:- som jag kan lägga på pumpen som kostar ca 3500:- om jag inte får min repad för ca 800:-

20
katt skrev:Skulle kolla trycket i pumpen,OOOOH vilken smäll köpte en mätare som klarade 250 bar någon hade sagt 160 bar ger pumpen fel fel fel ca 1800 bar ger tydligen den så tryck fins men när det går genom railen försvinner det tillbaks till tanken så det blir minimalt tryck vid spridarna förpumpen går länge och man hör hur det skvalar i tanken.Hoppas nu att det är i pumpen som felet ligger. har köpt tryckgivaren i gaveln på railen som jag hoppas få lämna tillbaks det är endå 2300:- som jag kan lägga på pumpen som kostar ca 3500:- om jag inte får min repad för ca 800:-
Har jobbat tidigare med Renault o Volvo där kunde man läsa ut trycket på pumpen via datorn - jag tycker att dom borde ha läst ut det när dom felsökte åt dig.
Jag vet inte hur det ser ut på din bil exakt och själv har jag inte fått min nya IX35.
Men på Renault har jag för mig att det returnerade trycket på givaren på pumpen isåfall kan det vara fel på givaren.

22
Ingen förändring på nivå och ingen diesellukt heller Har i dag bytt tryckventilen i gaveln på railen ingen förändring soppan går tillbaks till tanken.I morgon på lastbil till el o diesel bandhagen gör ett byte med förra bossen lån av lastbil/ jag hämtar en bil till skroten.Har ochså kollat returen från spridarna och dom läcker inte.Borde sitta en övertrycksventil någo stans men hittar den inte så jag ger upp.

23
Fick i dag en briljant ide kollade kamrem och dröm om min förvåning den har hoppat två kugg på kammen,orsak den tunna tätningslisten i täcklocket har åkt in i kammremen.Ny kammrem och hoppas därpå att allt är ok.

24
katt skrev:Fick i dag en briljant ide kollade kamrem och dröm om min förvåning den har hoppat två kugg på kammen,orsak den tunna tätningslisten i täcklocket har åkt in i kammremen.Ny kammrem och hoppas därpå att allt är ok.
Det var ju bra att du hittade ett fel - men det har ju inget samband med tidigare problem.

25
Jo det har det bilen går ned på nödkörning ca 1000 varv för att man skall kuna ta sig till verkstad och det var just det som hände.Syn att jag inte viste det innan hade spart pengar och huvudvärk.Som jag har fått det förklarat så får tryckventilen ingen signal och släpper igenom soppan till tanken därför går det inte att starta.

26
katt skrev:Jo det har det bilen går ned på nödkörning ca 1000 varv för att man skall kuna ta sig till verkstad och det var just det som hände.Syn att jag inte viste det innan hade spart pengar och huvudvärk.Som jag har fått det förklarat så får tryckventilen ingen signal och släpper igenom soppan till tanken därför går det inte att starta.
OK - på de fllesta bilarna brukar ventilerna slå i kolvarna när det skiljer 2 kuggar på din bil vet jag ej- hoppas du har tur att slippa krokiga ventiler.

27
Har i dag tagit av toppen. Ser inte om ventilerna är skadade jag har ingen ventilbåge längre,gav bort dom och en j.. massa verktyg för ett par år sedan trodde jag skulle slippa mecka med bilar på gamla dar. så jag lämnar till ultramotor dom ligger granngårds får dom kolla och fixa.Men en sak vet jag vipparna var troligen den svagasre länken, för en till varje cylinder har gått av där rullarna sitter och då hoppas jag ventilerna klarat sig. Rapoterar när jag vet. Det var inte tätningsliste som jag trodde utan en rilla på apparatremen in mot blocket som har gått av och krupit in under täcklocket för kamremen därmed har den flyttat sig. det är tydligen inte bara min enligt malte månsons ord.(dom är bäst när det gäller förklaring av comonraelsystem har fått mycket tipps och råd därifrån).Vilket man inte kan säga om hyundai.

29
Konstigt nog så gorde den det men bara knackade och gick illa några sek,då beslöt jag ta av toppen. Det värkar som kolvar och ventiler klarat sig, men fyra nya vippar av det korta slaget behövs samt packningar och cylinderhuvudbultar(j..,igt dyra) sen hoppas jag att den går igen.

30
I dag fick jag packningar (1250:-) Topplocksbultar (680:-) Två nya insugsvenyiler som monteras av ultra motor vet ej ännu kostnaden för deras arbete och matereal,väntar på fyra nya vippar till insug kommer slutet nästa vecka,sen är det bara att skruva,skruva och skruva. J..la mycket jobb för att sätta tilbaka kammremen,demont motorfästen för att komma åt spännare.(skit konstuktion).