I dagens GP står att sådan trimning är olaglig då den egentligen borde föranleda en ombesiktning av bilen.
Om vi bortser från de tämligen marginella risken att åka fast för just detta så undrar jag ändå över några saker.
Maskinskadegarantin ligger ju risigt till om man trimmar en bil på ovan nämnda sett. Frågan är hur fabrikanten får kunskap om detta.
De flesta trimsatser kopplar ju till en standardkontakt och kan lätt återställas. Ligger felkoder kvar "historiskt" så att det går att utläsa huruvida bilen "manipulerats"?
Kan bilbesiktningen analogt med detta också ha synpunkter på trim även om du plockat bort trimsatsen vid besiktningen?
Om vi sedan tittar på själva åtgärden som sådan. Får man ut nåt vettigt av en modern trimsats?
Förkortar man bilens livslängd eller är det marginellt?
Om vi tex tar I30 så finns den ju som 1,6 liters motor både i 90,115 och 128 hästars version. Är skillnaden i effekt en "programmeringshistoria"..eller något annan komponent som avviker.
Har 128 hkr versionen förstärkt chassi,bromsar eller nåt annat som gör att den kan hantera den kraftigare motorn?
Jag vet att det finns lite olika metoder att trimma. Både mera fysiska metoder med kontakter man ansluter och renodlade förändringar av programvaran. Vilken är att föredra?
Den sistnämnda har tec VTECH
http://vtech.se/
Har en känsla av att jag får olika svar i denna frågan..men det är väl det ett forum är till för