Annons

Rattbyte

1
Hejsan alla!
Jag har köpt mig en SF -02 diesel. som har rullar 28k.

Hyggligt skick, fast småfel finns det ju alltid
Bland annat ratten som har smulat sönder. Tydligen ett vanligt förekommande.

Ang detta undrar jag om ratten med rattknappar är samma ratt fast med rattknappar (som inte min ratt har)?

Verkar vara ett klent utbud på rattar när man söker på laga och bildelsbasen.
Finns det något alternativ till originalratten?

Ock kan man bytta ratten själv utan att airbagen löser ut?
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02
Annons

Re: Rattbyte

2
ranchn skrev:Hejsan alla!
Jag har köpt mig en SF -02 diesel. som har rullar 28k.

Hyggligt skick, fast småfel finns det ju alltid
Bland annat ratten som har smulat sönder. Tydligen ett vanligt förekommande.

Ang detta undrar jag om ratten med rattknappar är samma ratt fast med rattknappar (som inte min ratt har)?

Verkar vara ett klent utbud på rattar när man söker på laga och bildelsbasen.
Finns det något alternativ till originalratten?

Ock kan man bytta ratten själv utan att airbagen löser ut?
Hei

Vedr ratt, dette var faktisk en svakhet på bilene uten skinnratt, jeg hadde en 03 mod, hvor dette skjedde..

Jeg fikk nytt ratt på garantien, og forhandleren sa at om de satt på samme ratt igjen, så ville jo problemet oppstå på nytt. På min bil ble det derfor satt på skinnratt, og det var jo kun selve rattet som ble skiftet, mens deksler og airbag ble flyttet over på skinnrattet fra det gamle rattet.

Skinnrattet var og noe tykkere, og derfor bedre og holde i.

4
Hejåvälkommen ranchn! :D :D

Ratt kan du köpa på tex ebay.com om du inte hittar ngt vettigt i Sverige. Ex här:
http://www.ebay.com/itm/STEERING-WHEEL- ... 4842438fdd

Rattknapparna går att skruva bort så du kan leta bredare än vad du hittills gjort. Som admin skickar jag en länk till dig via mail från http://www.hmaservice.com ang hur man gör för att demontera ratten. Haynes manual rekommenderas oxå.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
ranchn skrev:Jo jag förstår att det var/är en svaghet. Vilka modeller hade skinnratt?
alle med skinnseter, mener jeg å huske, så lenge SM ble solgt... med stoffseter var det et sånn kunst-stoff-ratt

6
vegard skrev:
ranchn skrev:Jo jag förstår att det var/är en svaghet. Vilka modeller hade skinnratt?
alle med skinnseter, mener jeg å huske, så lenge SM ble solgt... med stoffseter var det et sånn kunst-stoff-ratt
Sedan finns det undantag, iaf i Sverige, där min GLS Vision -03 har läderratt och vxlspak i läder trots tygklädsel.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

8
Hej och mycket välkommen till Forumet, Ranchn! :D :D
Bra bilval - även som begagnad! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 ) :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Jeg fikk tak på en brukt ratt i lær. Svart, men det kan bli fint, med den gråe sentrumdelen.

Så nå er det bare å skrue løs airbagen og bytte.

vegard... Tok du bare bort sikring och ledninger fra bateriet? Jag vill jo ikke at den skal smelle.
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02

11
ranchn skrev:Jeg fikk tak på en brukt ratt i lær. Svart, men det kan bli fint, med den gråe sentrumdelen.

Så nå er det bare å skrue løs airbagen og bytte.

vegard... Tok du bare bort sikring och ledninger fra bateriet? Jag vill jo ikke at den skal smelle.
Verkstedet gjorde dette for meg, og det var en garanti-sak, så jeg vet ikke hva de gjorde, men vet de flytta alt over.

12
Ja nu har man tagit bort gamla ratten. Och det gick jättebra.
Men nu är det så att jag inte kan använda den nyköpta ratten.
Kan ej flytta sakerna över till nya ratten. Den platta som sitter fast i ratten är inte lika på ratterna och skruvhålen stämmer inte överens. :twisted:

Bild
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02

13
Hei

dette syntes jeg var merkelig, for det rattet du har fått tak i, ser da helt identisk ut med det de satte på min gamle bil, om du ser på bilde 10

men om du ser, sitter dekslet litt mot venstre etter det er montert, det er større sprekk påhøyresiden, enn på venstresiden.... dette la jeg merke til, men lot det gå.... kan det være fordi de har slitt med samme problem tro, og laget en løsning der???

15
Ajdå, det var ju inte bra med rattarna. Jag ber om ursäkt att jag har vilselett dig. Jag undrar om din -02 egentligen är en -01 för det gjordes en mindre facelift invändigt mellan -01 och -02 och förmodligen har de fixat med rattarna också.
Toyota Auris 1.8 HSD -13