Hej,
SM'en har gått 22k mil nu, varav 6k i vår ägo. Den har sedan vi köpte den haft vad jag tror är kuggvin från slutväxeln i hastighetsintervallet 110-120k. Jag har tänkt att man får väl byta slutväxel när den blir sämre, men ljudet har inte förändrats något alls...
Dock funderar jag på hur det är med oljan, enligt serviceinstruktioner så är den "filled for life", men frågan är hur länge "life" anses vara? Sedan är nästa fråga om det är "serviceplugg", dvs man tappar ur oljan och fyller upp till underkant oljeplugg?
Mvh Christian
Annons
Re: Olja !
3ska det inte vara LSD-olja om den har diffbroms i bakaxeln? GLS och V6 om jag inte minns fel?Santavalp skrev:Hej![]()
Bakaxel oljan byts var 4500:e mil ,
ska vara LS olja , fylls upp till påfyllninghålet![]()
Mvh Zukan 8)
SM GL 2.4 har väl LS-olja i växellådan (manuell), fördelningslåda och bakaxel?
4
Tack Zukan!
Jag kollade när oljorna skulle bytas när jag skaffade bilen, då var det inget bytesintervall angett. Nu dubbelkollade jag och nu har de angett 4500 mil... Trött man blir!
Jag skaffade även Haynes handbok på väg hem från jobbet, de specar vilka oljor som skall användas. Men de säger inget om volymen? Hur mycket går åt för att fylla? Stämmer angivelserna här? http://www.okq8.se/privat/pastationen/s ... oljeguiden
Både vad det gäller volym och kvalisort?
Sedan anger Haynes oljebyte till 480 mil, i Sverige 1500 mil. Haynes anger också byte av transoljor, men till 6000 mil. Men jag gissar på att det är anpassat för andra marknader än norden?
Mvh Christian
Edit: Uppdaterat med mer info om bil och några frågor
Jag kollade när oljorna skulle bytas när jag skaffade bilen, då var det inget bytesintervall angett. Nu dubbelkollade jag och nu har de angett 4500 mil... Trött man blir!
Jag skaffade även Haynes handbok på väg hem från jobbet, de specar vilka oljor som skall användas. Men de säger inget om volymen? Hur mycket går åt för att fylla? Stämmer angivelserna här? http://www.okq8.se/privat/pastationen/s ... oljeguiden
Sedan anger Haynes oljebyte till 480 mil, i Sverige 1500 mil. Haynes anger också byte av transoljor, men till 6000 mil. Men jag gissar på att det är anpassat för andra marknader än norden?
Mvh Christian
5
Om du rullar under bilen så ser du att det säkerligen ska finnas två luggar på bak axeln, en som du tömmer ur, o den andra är för nivån. när det rinner ur nivå pluggen så är det okej.
Chn skrev:Tack Zukan!
Mvh Christian
kör volvo v70 n 2,4t
6
Tack för rådet, frågan är om jag skall köpa en, två eller tio liter, så jag hamnar i rätt härad. Jag är ingen storförbrukare av dessa oljor...
svintoleffe skrev:Om du rullar under bilen så ser du att det säkerligen ska finnas två luggar på bak axeln, en som du tömmer ur, o den andra är för nivån. när det rinner ur nivå pluggen så är det okej.![]()
Chn skrev:Tack Zukan!
Mvh Christian
Olja !
7Hej igen
Den här har vi till bakaxeln
Castrol SAF-XJ 75W-140
Helsyntetisk transmissionsolja för bakaxlar med LSD. Castrol SAF-XJ har förutom goda lågtemperatur-egenskaper, goda EP-egenskaper, goda anti-skum och limited-slip egenskaper.
Mvh Zukan 8)
Den här har vi till bakaxeln
Castrol SAF-XJ 75W-140
Helsyntetisk transmissionsolja för bakaxlar med LSD. Castrol SAF-XJ har förutom goda lågtemperatur-egenskaper, goda EP-egenskaper, goda anti-skum och limited-slip egenskaper.
Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
8
Toppen!
Jag tackar, frågan är då bara hur mycket som ryms? Är det 2,1l, eller något annat? Så jag vet hur mycket jag behöver köpa hem, känns dumt att köpa 5litersdunk om det bara går åt 1l...
Jag litar som sagt inte helt på angivelsen i länken och Haynes säger inget om vlymer och jag har inte tillgång till Autodata eller liknande..
Mvh Christian
Jag tackar, frågan är då bara hur mycket som ryms? Är det 2,1l, eller något annat? Så jag vet hur mycket jag behöver köpa hem, känns dumt att köpa 5litersdunk om det bara går åt 1l...
Jag litar som sagt inte helt på angivelsen i länken och Haynes säger inget om vlymer och jag har inte tillgång till Autodata eller liknande..
Mvh Christian
9
Hej, Haynes plockar isär en 3.5L V6 2WD och har förmodligen missat slutväxelbitarna eftersom den saknas på 2WD.
Jag hittar följande på hmaservice.com som gäller för US-bilar:
Jag hittar följande på hmaservice.com som gäller för US-bilar:
Med tanke på storleken på slutväxeln så känns 1.1 liter som rimligt. Tacksam för bekräftande kommentarer!D.O.J.-B.J. Type driveshaft (Rear driveshaft)
B.J. boot grease
CENTOPLEX 278M/136K
110 ± 6 gr.
(joint : 55 ± 3 gr. boot : 55 ± 3 gr.
D.O.J. boot grease
AMBLYGON TA 10/2A
100 ± 6 gr.
(joint : 60 ± 3 gr. boot : 40 ± 3 gr.
Bearing bracket assembly
Sunlight-2
Inner dust seal : 8 ~ 12 gr.
Outer dust seal : 14 ~ 20 gr.
Differential carrier
Hypoid gear oil
1.1 L
(API GL-5, SAE 80W/90, SHELL SPIRAX AX equivalent)
(Supply to the level of oil filler plug hole bottom)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Volymer.
10Hej,
Även denna sida anger 1.1 liter för slutväxel och 2.3 liter för manuell låda.
http://www.rvs.se/diagnostic/page91.html
Det finns ingen mer olja eller annat som skall bytas i samband med att man byter i växellåda och slutväxel (förutom brickan till oljepluggen...). Känns bäst att fråga då "online" inte verkar vara att lita på och inte heller Haynes, önskar jag hade tillgång till autodata...
Nästa fundering, det är en 2004 GLS, ligger det något i Tiffsters inlägg om att det skall vara LSD-olja, eller skall det vara Zukans olja?
Det här blir bara rörigare och rörigare ju mer jag rotar i det...
Mvh Christian
Edit: Mer info och funderingar!
Även denna sida anger 1.1 liter för slutväxel och 2.3 liter för manuell låda.
http://www.rvs.se/diagnostic/page91.html
Det finns ingen mer olja eller annat som skall bytas i samband med att man byter i växellåda och slutväxel (förutom brickan till oljepluggen...). Känns bäst att fråga då "online" inte verkar vara att lita på och inte heller Haynes, önskar jag hade tillgång till autodata...
Nästa fundering, det är en 2004 GLS, ligger det något i Tiffsters inlägg om att det skall vara LSD-olja, eller skall det vara Zukans olja?
Det här blir bara rörigare och rörigare ju mer jag rotar i det...
Mvh Christian
Edit: Mer info och funderingar!
Olja !
12Hej igenTiffster skrev:oljan i fördelningslådan brukar också bytas vid 4500 mil. Dock ska man inte fylla upp till nivåkanten så det rinner ut. F-lådan har en tendens till att trycka ut olja och börja läcka då. 1-2 mm under nivåkanten. En böjd stripes fungerar perfekt till att kolla nivån med
Oljan till bakaxeln ska va märkt med LS eller LSD = limited-slip
Den går att ha i fördelningslådan oxå
Så köp 2 liter , 1,1 till bakaxeln 0,8 i fördelningslådan
Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
13
Nu kommer nästa inlägg...
Enl. Autoexperten så skall jag ha;
Differentialen (=slutväxeln utgår jag från):
Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Åtgång: 1,1L
Egenskaper
Innehåll [liter]: 1 l
Specifikation: API GL-5
Viskositetsklass SAE: 75w-140
Specifikation: ZF TE-ML- 05D, 12D,
Specifikation: ZF TE-ML-16G, 21G.
Specifikation: BMW Approved ( LS )
http://autokatalogen.se/afw/hisingen/vi ... dNo=416035
Fördelningslåda;
Castrol Syntrax Longlife 75W-90
Åtgång: ?
Egenskaper
Viskositetsklass SAE: 75w-90
Specifikation: MAN 342 S1
Specifikation: Scania STO 1:0
Specifikation: ZF TE-ML 05B, 12B,
Specifikation: ZF TE-ML 17B, 19C,
Specifikation: ZF TE-ML 21B
Specifikation: BMW 330196
Växellåda:
Castrol Syntrans FE 75W
Åtgång: 2,3L
Egenskaper
Specifikation: API GL-4
Specifikation: Möte WSS-M2C2000-D2
Frågan är om differential och viskokoppling är en och samma komponent? För mig är differentialen normalt en planetväxel, men frågan är om de syftar på viskokopplingen som differential mellan fram och bakaxel?
Jag tänker mest på texten under info "Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 är en helsyntetisk hypoidolja för konventionella och s.k. limited slip differentialer. Ger utomordentliga egenskaper i prestandafordon utrustade med slirbromsdifferential. Är godkänd i slirbromsdifferentialer
hos BMW M-serien och Mercedes Benz AMG."
Sedan har vi; "Castrol Syntrax Longlife 75W-90 är en helsyntetisk multigrade olja för slutväxlar. Det är Castrols primära rekommendation
för slutväxlar i tunga fordon, och är godkänd av MAN, Scania and ZF. Speciellt utvecklad och godkänd av BMW för konventionella differentialer (dock ej med limited slip)."
Den är ju för slutväxeln i alla fall, eller är det så att det är samma komponent, men olika benämningar (båda syftar på Slutväxeln?) och enda skillnaden är med/utan limited slip? I sådana fall borde jag ha för limited slip, iom GLS-modell?
Då uppstår frågan, vad skall vara i viskokopplingen?
Kom igen nu och hjälp mig, jag ber om ursäkt om jag är rörig, men jag är så trött att ögonen går i kors och lite till... Jag får bara inte ihop det, jag önskar jag kunde sova något dygn, sedan kanske jag är såpass klar i skallen att jag fattar vad jag läser.
Mvh Christian
Enl. Autoexperten så skall jag ha;
Differentialen (=slutväxeln utgår jag från):
Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Åtgång: 1,1L
Egenskaper
Viskositetsklass SAE: 75w-140
Specifikation: ZF TE-ML- 05D, 12D,
Specifikation: ZF TE-ML-16G, 21G.
Specifikation: BMW Approved ( LS )
Fördelningslåda;
Castrol Syntrax Longlife 75W-90
Åtgång: ?
Egenskaper
Viskositetsklass SAE: 75w-90
Specifikation: MAN 342 S1
Specifikation: Scania STO 1:0
Specifikation: ZF TE-ML 05B, 12B,
Specifikation: ZF TE-ML 17B, 19C,
Specifikation: ZF TE-ML 21B
Specifikation: BMW 330196
Växellåda:
Castrol Syntrans FE 75W
Åtgång: 2,3L
Egenskaper
Specifikation: API GL-4
Specifikation: Möte WSS-M2C2000-D2
Frågan är om differential och viskokoppling är en och samma komponent? För mig är differentialen normalt en planetväxel, men frågan är om de syftar på viskokopplingen som differential mellan fram och bakaxel?
Jag tänker mest på texten under info "Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 är en helsyntetisk hypoidolja för konventionella och s.k. limited slip differentialer. Ger utomordentliga egenskaper i prestandafordon utrustade med slirbromsdifferential. Är godkänd i slirbromsdifferentialer
hos BMW M-serien och Mercedes Benz AMG."
Sedan har vi; "Castrol Syntrax Longlife 75W-90 är en helsyntetisk multigrade olja för slutväxlar. Det är Castrols primära rekommendation
för slutväxlar i tunga fordon, och är godkänd av MAN, Scania and ZF. Speciellt utvecklad och godkänd av BMW för konventionella differentialer (dock ej med limited slip)."
Den är ju för slutväxeln i alla fall, eller är det så att det är samma komponent, men olika benämningar (båda syftar på Slutväxeln?) och enda skillnaden är med/utan limited slip? I sådana fall borde jag ha för limited slip, iom GLS-modell?
Då uppstår frågan, vad skall vara i viskokopplingen?
Kom igen nu och hjälp mig, jag ber om ursäkt om jag är rörig, men jag är så trött att ögonen går i kors och lite till... Jag får bara inte ihop det, jag önskar jag kunde sova något dygn, sedan kanske jag är såpass klar i skallen att jag fattar vad jag läser.
Mvh Christian