Annons

Motorolja CM

1
Hej på er, tänkte byta motorolja på min Santa Fe -07 (diesel / automat).

Och nu är det så att jag råkar ha en 20-liters dunk med olja 5W-40 ståendes här hemma, är den OK att använda? Eller vad rekommenderar ni för motorolja?
Annons

Re: Motorolja CM

2
familjen_santafe skrev:Hej på er, tänkte byta motorolja på min Santa Fe -07 (diesel / automat).

Och nu är det så att jag råkar ha en 20-liters dunk med olja 5W-40 ståendes här hemma, är den OK att använda? Eller vad rekommenderar ni för motorolja?
Hei

Om du ser i insrtuksjonsboka på bilen din, så er det tabeller der som omhadler olje og hvilke oljer som er anbefalt brukt.

Jeg benytter kun merkeverkstedet til oljeskift, og skifter olje og filter dobbelt så ofte som det står i manualen, fordi jeg er litt sær og har mine meninger om olje.

Mitt merkeverksted bruker ei olje som heter Mobil1 ESP formula 5W-30 på min bil. Dette er ei olje som er laget for dieselmotorer med partikkelfilter. http://www.mobil1.no/produkter/mobil-1- ... 5w-30.aspx

Jeg ville forholdt meg til ei olje med disse egenskapene.

Om Mobil1 ESP formula 5W-30 står det:

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 er spesielt egnet til nyere dieselmotorer med partikkelfilter. For å holde partikkelfilteret vedlikeholdsfritt kreves en lav-aske motorolje slik som Mobil 1 ESP Formula 5W-30.

•Gir bedre drivstofføkonomi
•Utviklet for å forlenge levetiden til dieselmotorenes partikkelfiltre og bensinmotorenes katalysatorer, samt for å opprettholde ytelsen
•Gir utmerket slitasjebeskyttelse

Min Santa, er en 09 mod 2,2 CRDi, 155 hk

5
familjen_santafe skrev:Denna olja är det jag har Q8 Formula Excel 5W-40 (se produktblad klicka här) . Bilen är en HYUNDAI Santa Fé 2.2 CRDi, 155 hk, -07.

Vad tros om oljan, är det ett GO eller ett NO-GO? :)
Men har du bil med partikkelfilter???, her i Norge var det på 07 partikkelfilter på automatene, mens de manuellgiret biler hadd ikke partikkelfilter
Senast redigerad av vegard den 03 okt 2011, 17:16, redigerad totalt 1 gång.

Olja !

6
Hej :)

Din olja är inte C3 klassad :cry:

Q8 Formula F1 10W-50 har konstruerats för att användas i högpresterande motorer i alla typer av körförhållanden med ras beprövad teknik som utvecklats för den brittiska Tourring Car Championships. Using the latest additive technology it meets the highest ACEA specification. Med den senaste additivteknologi den uppfyller de högsta ACEA specifikationen. It provides reduced wear and therefore extends engine life, whilst reducing oil consumption and lowering exhaust emission and extending catalytic life. Det ger mindre slitage och därmed förlänger motorns livslängd och samtidigt minska oljeförbrukning och lägre avgasutsläpp och förlängning katalytisk liv.

ACEA A3/B4, API SM ACEA A3/B4, API SM

Den här är C3 klass:

Q8 Formula M Long Life 5W-40
A synthetic low SAPS engine oil for normal and extended drain intervals for Mercedes Benz passenger cars. En syntetisk Low SAPS motorolja för normala och utökade bytesintervaller för Mercedes Benz personbilar. Specially developed for Mercedes Benz Euro V diesel engines equipped with a DPF. Speciellt framtagen för Mercedes Benz Euro V-dieselmotorer utrustade med DPF.

ACEA A3/B4/C3; MB 229.51, 229.31; BMW LL-04; VW 502.00, 505.00ACEA A3/B4/C3; MB 229.51, 229.31; BMW LL-04; VW 502.00, 505.00 ACEA A3/B4/C3, MB 229,51, 229,31, BMW LL-04, VW 502,00, 505.00ACEA A3/B4/C3, MB 229,51, 229,31, BMW LL-04, VW 502,00, 505,00

Men om du har Partikelfilter eller inte som Vergard säjer :?

Du kan kolla genom att titta under bilen från höger sida vid
framdörren , har du filter sitter det en givare med kabel mitt på
och två små rör med slangar i fram och bak kant :wink:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)