Annons

Vinande gnisslande ljud från kamrem?

1
Hej! För ett tag sedan så körde jag i en riktig regnstorm och en stor ganska djup vattenpöl.
Efter det så har jag märkt att det viner och gnisslar från kamremen tror jag ljudet kommer ifrån. Det låter när jag kör och det låter när jag står still med motorn igång.
Har läst på forumet här och hittat lite trådar men ingen berättar hur man har fått bukt med problemet?
Santa Fe -02
Annons

2
Hej, tyvärr är det en öppning i höger hjulhus som gör att drivremmen (ej kamremmen) är utsatt för vattenstänk från hjulen.

Du ser öppningen, slitsen, om du vrider fullt hjulställ åt höger och kollar in där i framkant på hjulhuset. Varför det är en öppning där överhuvudtaget har jag inget svar på. Det är rent korkat kan jag tycka.

När jag ställde denna fråga till en kunnig på Hyundai Bilar AB så sa han att det är OK att täcka för denna öppning om man vill.

Själv har jag råkat ut för gnisslet kanske 5 ggr på 8 år och alla gånger har gnisslet försvunnit direkt efter att remmen har torkat upp. Vi pratar om sekunder här.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Okej! Konstigt med ett hål där!
Min bil gnisslar mycket och har gjort det i några veckor, visseligen kör jag inte så mycket men det blir inte bättre när jag kör. Kan det vara det som är felet ändå?
Santa Fe -02

4
Förut med kilremmar var det vanligt med gnissel och då kunde man åtgärda med kilspray/remspray. Jag är osäker på hur det är med dagens multiribremmar som böjs åt båda hållen. Förmodligen går det att köra med remspray här också. Någon som har ett bra tips?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Må bare spørre, er det sikkert lyden kommer i fra reima, og ikke fra vannpumpen som blir anbefalt og skiftet samtidig med reima, da dens lager lett kunne gå med ny stram reim???