Hej!
För ungefär ett år sedan så köpte jag en Santa Fe -02 V6 som hade gått ungefär 15500 mil. Jag är mycket nöjd med den men dom senaste månaderna har den inte kunnat stå parkerad mer än en vecka för då är batteriet helt dött och urladdat när jag ska starta.
Jag förstår att det är ett helvete att felsöka ett sånt problem, antar att nått ligger kortis eller liknande.
Hur ska jag gå till väga? Nån som har liknande problem?
När bilen stått en vecka får jag ta startkablar och då startar den direkt, sen behöver jag köra typ 3-4 km så kan jag stänga av den och starta igen utan problem. Batteriet verkar ganska nytt och generatorn är nybytt så jag tror inte att det är det som är felet.
Annons
2
Kör du långa eller korta sträckor mest? Kan påverka hur batteriet laddar. Kör du mest korta sträckor så hinner kanske inte bilen ladda upp batteriet.
Har du några brukare som drar mycket kräm, vissa bilmärken har kända fel där bilen laddas ur av defekta fläktmotstånd eller liknande när bilen står avstängd.
Min gissning är annars att du har en defekt cell, det du beskriver låter bekant.
Har du några brukare som drar mycket kräm, vissa bilmärken har kända fel där bilen laddas ur av defekta fläktmotstånd eller liknande när bilen står avstängd.
Min gissning är annars att du har en defekt cell, det du beskriver låter bekant.
/Jake
Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey
Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey
4
Jag kör kanske inte så långa sräckor, men ibland kör jag långt men problemet kvarstår ändå.
Jag har inte nått speciellt som drar mycket ström, jag har provat koppla ur extralyserna men det var inte felet.
Nu tog jag bort stereon för att se om det var den.
Men vad menar du att det kan vara fel på en cell, är det då batteriet som är trasigt?
Jag har inte nått speciellt som drar mycket ström, jag har provat koppla ur extralyserna men det var inte felet.
Nu tog jag bort stereon för att se om det var den.
Men vad menar du att det kan vara fel på en cell, är det då batteriet som är trasigt?
Santa Fe -02
Re: Lampa ?
5Santavalp skrev:Hej![]()
Kolla så inte lampan i baklucka lyser![]()
Mvh Zukan 8)
Är det nått känt fel? Har inte tänkt på det men tror inte att den gör det.
Santa Fe -02
6Den går att ställa i läge "on", eller snarare när man packar kan den ställas om oavsiktligt i läge on.då lyser den hela tiden.Seaflow skrev:Santavalp skrev:Hej![]()
Mvh Zukan 8)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
7Okej måste kolla direkt! TackClasseClas skrev:Den går att ställa i läge "on", eller snarare när man packar kan den ställas om oavsiktligt i läge on.då lyser den hela tiden.Seaflow skrev:Santavalp skrev:Hej![]()
Mvh Zukan 8)
Santa Fe -02
Re: Relä !
9Hej okejSantavalp skrev:Hej igen![]()
När du koppla bort X-ljusen tog du bort alla
kablar från reläet![]()
Har hänt att relä är felkopplat och drar lite ström![]()
Mvh Zukan 8)
nej jag tog bort säkringen för extralyserna, antrar att strömmen går igenom den först. Men får kolla lite nogrannare .
Santa Fe -02
10
Batteriet verkar "nytt", vad står det på batteriet? Skulle faktiskt gissa på kass batteri...
Men plocka först säkringen till extraljusen, så inte reläet där krånglar. Det kostar inget att prova, det gör ett nytt batteri.
Nästa gång du skall stå lite, plocka bort polerna. Är batteriet dött då, så är det garanterat batteriet.
Mvh Christian
Men plocka först säkringen till extraljusen, så inte reläet där krånglar. Det kostar inget att prova, det gör ett nytt batteri.
Nästa gång du skall stå lite, plocka bort polerna. Är batteriet dött då, så är det garanterat batteriet.
Mvh Christian