Annons

Sensor för 2500:- ?

1
Hej.

En lampa tändes på instrumentbrädan första gången för ca: 14 dagar sedan. Jag for till verkstan och dom kopplade en dator till bilen samt konstaterade att det var en sensor som inte ville funka som den skulle. Diagrammet visade att den funkade hjälpligt och dom släckte lampan. Samtidigt fick jag en uppmaning om att skulle den tändas igen så måste den bytas och där är vi idag. Det är en av flera (tre tror jag) som bara måste funka för att bilen ska godkännas vid besiktningen. Den sensorn som spökar sköter finjusteringen av bränsleförbrukningen och kostar 3600:- att byta med jobb inräknat, det är fasen inte billigt att åka Santa Fe.

//Urban
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005
Annons

3
Jepp, syresensor känner jag igen men nu har den slocknat självmant och då väntar jag med ett ev. byte av den där sensorn.

//Urban

4
min rekommendation är att byta den. lambdasensor/syresensor är förbrukningsdelar. dom ska bytas med viss intervall.
om du kör förlänge så kan katalysatorn ge upp pga fel blandning och skickar in bensin i katalysatorn som bränner upp innehållet.

en ny katalysator kostar ca 7000kr+jobbet som inte är kul=dyrt

6
Hej och tack för tips och åsikter. Snackade med verkarn på Hyundaiverkstan och han sa att dom testat med andra sensorer än orginal men dom håller inte och en orginal kostar 2500:- pluss arbete ca: 1600:- Själv har jag tummen mitt i handen så jag lär få köpa själva bytet också. :(

Mvh/Urban

7
Hej, igen.

Jaha, nu sitter jag på pottan. Idag var jag på besikning med Santan och det blev ombesiktning pga. felkod på syresensorn, trots att lampan inte lyser och jag har en månad på mig att fixa detta, sen blir det körförbud. Skitstöveln jag köpte bilen av fick påpekande förra besiktningen men sket i att åtgärda problemet och då blir blir det körförbud per automatik den här gången, bussig va? :evil: Hoppas bara att inte kattalysatorn har farit nu också.
Jag for förbi verkstan på vägen hem och har nu beställt jobbet till på Tisdag och blir minst 3600:- fattigare. :cry:

/Urban

8
om främre (mot kylaren) är mycket lättare än dom bakre, dom är riktigt tradig att byta, 1600kr för att byta en lambdasond på en Santa Fe är rent för mycket. 800-1000kr räcker för ett sånt jobb.

9
Naturligtvis är det på baksidan mot torpedväggen där det är som jävligast och visst är 1500:- för mycket för jobbet men kan man inte själv så får man vackert betala för det. Att fara runt och fråga alla andra bara för att kunna spara en hundring orkar jag inte, det är ju den där orginalsensorn som är den största kostnaden. :(

/Urban

10
ringde o hörde om o byta min me 3325 kr skulle det kosta tror sensorn är me då.

Men jag skrek nästan rätt ut då byter jag fan själv alltså. o drar en hel del svor domar.
kör volvo v70 n 2,4t

11
Ja du svintoleffe, lyllo du som kan jobba sjäv. Det ska bli kul att få höra hur det går för dig. Enl. rykten så sitter den jävligt till på baksidan under grenröret och ofta är dom svåra att få loss och man ska gärna vara skapt som ett konsumkvitto för att komma åt = smal och tunn.

/Urban

12
Det som gör att sensorn är så dyr är tyderligen för att det är en så kallad titanium sensor.
Den mäter på ett bredare register än dom gamla.

och efter som att man ej kan få fram färgerna på sensorn så kan man ej typ köpa en ifrån biltema o löda heller, fick jag erfara idag.

Då jag hade fyra helt andra färger än vad dom ifrån biltema hade.

Men att hyundai ska ta så mycket för arbetet tycker jag är helt sjukt. tog inte alls lång tid o skruva bort den n'är man väll visste o såg hur man skulle göra.
kör volvo v70 n 2,4t

13
Hej igen svintoleffe.

Jag håller med dig om att jobbet är dyrt men jag vet inte vad en märkesverkstad debeterar per timme idag, kanske 600 - 700 kr ? Dom har förmodligen förutbestämda tider för hur lång tid det tar i snitt att göra jobbet, som Volvo ex, ibland går det bra och ibland mindre bra. Som jag skrev förut så provade Hyunday med en billigare sensor under en tid men fick så många backjobb efter en för kort tid att dom återgick till orginalet som är betydligt dyrare.
Hoppas att allt går bra för dig och din sensor. :)

Mvh/Urban

14
umeubbe skrev:Hej igen svintoleffe.

Jag håller med dig om att jobbet är dyrt men jag vet inte vad en märkesverkstad debeterar per timme idag, kanske 600 - 700 kr ? Dom har förmodligen förutbestämda tider för hur lång tid det tar i snitt att göra jobbet, som Volvo ex, ibland går det bra och ibland mindre bra. Som jag skrev förut så provade Hyunday med en billigare sensor under en tid men fick så många backjobb efter en för kort tid att dom återgick till orginalet som är betydligt dyrare.
Hoppas att allt går bra för dig och din sensor. :)

Mvh/Urban
Jag jobbar på en fristående verkstad dock Meca-ansluten. Vi tar 850kr inkl moms i timmen.

För en auktoriserad märkesverkstad tar idag runt 1300kr i timmen och uppåt skulle jag tippa på. Man har hört talas om verkstadspriserna inne i Sthlm som tar ännu mer.

Hade du bott i närheten av Malmö hade jag bytt den till dig umeubbe :)

15
Tack för det Tiffster, ja det är lite väl långt att åka.
Om timpeningen ligger på dom nivåerna så är det inte konstigt att prisbilden skenar iväg som den gör. Det är väl tur i oturen att vi som är utrustad med en stor blå tumme mitt i handen är van att få betala för den här typen av jobb. :?

/Urban