Annons

ACC ger olika temperaturer trots samma inställning

1
Har rätt så nyligen köpt en Santa Fe 2,7 -08 och det är först nu det börjar bli så pass varmt att AC får börja jobba. Upptäckte tyvärr att om jag ställer båda zonerna på tex 20 grader, så blåser det kallt och skönt i alla luftutblås inklusive baksätet, men dock ej dom två som blåser mot föraren. Är det någon annan som stött på det problemet. Jag har fortfarande kvar av MRF garantin, så jag ska efter ledigheterna ringa och kolla om man kan utnyttja den. Bilen har gått 19500 mil, så några andra garantier har jag ej på bilen.
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken
Annons

2
Hmm, det är väl stegmotorer som reglerar spjällen till vart luften ska ledas ut?
Eller styrs det av vakuum?

Du har förstås provat att koppla ur "auto"läget och ställa utblåsen manuellt? ...så manuellt det nu går med kliman...
[2026-07-29] På grund av spam, orelaterade poster och obefintlig moderering/blockering av dessa så tackar jag för mig. Ev länkar i poster kan fungera... eller inte...
Hyundaiforums guldår 2007-2010, ni som vet vet

Anders ;-)

3
Det stämmer att det var spjällmotorn! Verkstaden fixar det i nästa vecka. Dom har aldrig tidigare bytt den, så det är tydligen inget vanligt fel, men det tog dock 3 veckor innan dom fick hem delarna.

Men det är imponerande att dom genom att ansluta en dator, kunna hitta dom flesta felen på en minut
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken