Annons

Byta växellåda?

1
Var ute och körde i Uppsala idag när tvåans växel helt plötsligt inte fanns längre. När man känner på spaken så kan man inte ens känna läget för tvåan, utan det känns som om bilen aldrig haft någon. Lådan fungerar perfekt för övrigt, körde hem till Stockholm med släp utan problem.
I värsta fall så har väl lådan lagt av. Funderar på om växellänkaget har något som anger växellägen och kan ha gått sönder och spärrar? Någon som vet om det är krångligt att byta låda?
/Robin
Annons

2
man får ta ner framvagnsbalken, kardan, fördelningslåda, båda drivaxlarna.

kanske läge att byta koppling när lådan ändå är nere?
när byttes kopplingen senast?

3
Tiffster skrev:man får ta ner framvagnsbalken, kardan, fördelningslåda, båda drivaxlarna.

kanske läge att byta koppling när lådan ändå är nere?
när byttes kopplingen senast?
Kopplingen byttes för 1600mil sedan.

4
Förhoppningsvis är det bara ngt knas med vajrarna mellan spak och låda. Jag håller tummarna för din skull! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Det var växellådan :( Hittade en "ny" för 7000:- som gått 13.300 på en skrot i Skövde (bilen har gått 15.500). Kostade 4000:- att få den monterad och 600:- för olja. Totalt 11.600:-
Har aldrig varit med om att en växellåda pajar eller ens tenderat till att vara sliten efter 15.500 mil på någon bil jag ägt, och det har blivit en hel del av olika märken genpm åren.
Är växellåden dålig på santan eller hade jag bara otur? Bilen har fulltecknad servicebok,

6
Jag har varit med sedan 2003 och jag minns inte att ngn växellåda har behövt bytas ut bland forummedlemmarna, så det tillhör ovanligheterna. Det var tråkigt! :cry:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
"Nya" lådan känns OK men det gjorde ju den gamla oxå innan den rasade. Oroar mig dock över att det luktar olja i kupén. Transmissionsolja om min näsa inte tar helt fel. Det konstiga är att det luktar mer i kupén än om man öppnar motorhuven och kör ner näsan mot växellådan. Trodde först att det kommit olja på avgasrör under växellådsbytet, men det borde i sånt fall vara bortbränt vid det här laget. Om packboxen mot motorn läcker borde det ju komma olja på lamellerna som skulle börja slira eller hugga. Något förslag på vart jag bör kolla? Delar växellåda och fördelningslåda på samma olja så det kan läcka mellan dom?

8
Var till verkstaden idag för att kolla oljeläckage vid lådan. Det visade sig att fördelningslåden var sprucken vilket var hemskt svårt att se om man inte letade efter det (var själv under bilen och kollade) så jag kan inte lasta verkstaden för att dom inte upptäckt det när dom bytte låda. Det är nu tätat med speciallim men känns ju inte optimalt i längden. Är det någon som känner sig hågad att byta fördelningslåda i Stockholmsregionen för en rimlig penning så vore det mer än välkommet. Det värsta är att när jag köpte växellåden så valde jag mellan den jag köpte för 7000:- och en som hade gått 1000mil mer och kostade 2500:- mer men med fördelningslåda :evil: Får väl i värsta fall riva bilen själv och byta lådan, men det är ju lite kallt ute för det, och garaget får jag inte in bilen i. Är fortfarande osäker på om jag ska bli förbannad på dålig kvalitét eller skriva upp det på "shit happens"kontot.
Måste man montera bort växellådan för att byta fördelningslåda? Om inte, hur mycket måste man riva? Både jag och frugan gillar bilen för övrigt, men har tyvärr ingen egen sedelpress. :(

mer frågor om växellådsbyte

9
Tjena. Hoppas att få svar från någon proffsmeckare nu direkt. För jag håller på att ta bort växellådan på min Santa Fe 02:a, eftersom kopplingen gett sig.
Kan styrväxeln sitta kvar när man tar ned framvagnsbalken eller måste den ned? Haynes säger den ska bort men undrar om det verkligen är nödvändigt?
Det är ganska trångt bakom vinkelväxel till kardan. Kan man krångla ut framvagnsbalken snett bakåt/nedåt bakom vinkelväxeln (när man lossat kardan). Ser ut som att det ska gå om man tippar motorn lite nedåt...rätt?

Hoppas på snabba svar!
...ägare av Santa Fe 2002 Crdi...inte snabb men pålitlig

växellåda, steg 2

10
Fick inga svar så jag fortsatte själv... Ja, styrväxel kan sitta kvar för att ta ned framvagnsbalken. Men, fördelningslåda/transaxel som går till bakaxel måste bort för att kunna ta ned framvagnsbalken. 4 bultar så är den borta och nu var det bara att ta ned hela framvagnsbalken. Nu är växellådan helt fri att tas bort. Fortsättning följer.

Re: växellåda, steg 2

11
santana skrev:Fick inga svar så jag fortsatte själv... Ja, styrväxel kan sitta kvar för att ta ned framvagnsbalken. Men, fördelningslåda/transaxel som går till bakaxel måste bort för att kunna ta ned framvagnsbalken. 4 bultar så är den borta och nu var det bara att ta ned hela framvagnsbalken. Nu är växellådan helt fri att tas bort. Fortsättning följer.
i mitt första svar skrev jag vad som behövdes tas bort. :)

monterar du svänghjul med tillhörande koppling från dieselsanta?
eller du byter bara kopplingen?
dubbelmassesvänghjulet är ganska svagt på Santa Fén.

visst det blir dyrare med nytt svänghjul också men det håller också längre

12
Plus att ryckutjämnaren sitter tydligen på svänghjulet , kan också vara utslitet. Jag bytte till single mass när min tog slut , det är enda alternativet tycker jag om man rivit allt detta , visst c:a 3000 mer men man får en koppling som känns och håller bättre

13
Ja, jag bytte till singelmass svänghjul efter mkt om o men (mitt dualmass svänghjul var helt slut). Jag visste ju man kunde konvertera från dualmass, bl a från det här o engelska forum. Men när jag sa detta till min aukt. Hyundai verkstad så sa killen bakom disken "nej, det går inte alls, funkar bara på bensinare". Jag fortsatte hävda det ska gå men hyundaikillen sa "så säger inte min dator". Han kunde bara sälja på mig ett dualmass svänghjul för typ nära 7000+moms +ny koppling mm...Puhh hade blivit dyrt.

Jag gick därifrån o ringde generalagenten som sa precis som jag hoppats på att min bil kunde konverteras o han räknade upp alla artikelnummer jag behövde för singlemass svänghjul, koppling, tryckplatta, bultar etc. Tog med mig dessa nr o gick till en annan Hyundaihandlare o köpte hela kalaset. Gick tot på runt 5-6 lakan.

Det var lite jobb helt klart, mest tungt o slitsamt, men inte särskilt svårt med bra verktyg.