360
av andteg
Bilvärlden är uppochner just nu! Kolla hur länge jag väntat på min beroende på att man inte har kunnat få fram motorer och växellådor!
Nu har vi fått "Japan-krisen" ovanpå allt annat!
Du har förvisso inte beställt en sådan "besvärlig" bil som min (direkt tagen ur katalogen - utan fabriksmonterade tillbehör) men i dagens tider är det mesta osäkert!
Chipsen till "blåtand" var en sådan liten speciell sak som i mycket stor utsträckning tillverkades i en fabrik i Japan. Den produktionen har legat nere (den finns i våra bilstereo). Man vågar nog inte lev. bilar utan denna finess idag. Bara ett exempel på saker som gått fel!
Ett annat exempel: BMW X3 med automatlåda - beställer du idag, kan du räkna med leverans hösten 2012!!! Hade bindande kontrakt med fabrik i Japan som tillverkade växellådorna - den fabriken finns inte mer! Man har just skrivit kontrakt om att bygga en ny i Kina.
När t.o.m. Toyota funderar på att flytta utomlands måste läget vara mycket kritiskt!
Hur mycket av delarna i våra bilar som tillverkas i Japan vet jag inte, men man får nog räkna med att det är en del och att lev. kan bli en hel del försenade. Tror att de flesta bilmärken kommer att känna av detta.
Räknar tyvärr själv med ytterliggare försening på min - vet inte om det är någon som väntat så länge - men kontraktet ligger kvar och jag kör billigt. Har både fått Kamrem, bromsar bak och besiktning på inbytesbilen betalda av återförsäljaren. Inget knussel - han förlorar - jag vill ha en ny bil och är förlorare på den kanten.
Ersättning har vissa fått i olika omfattning, men inte hört så mycket om det på sista tiden.
Har du inte inbytesbil så skall du givetvis kräva ersättning. I annat fall kan du säkert kräva samma "goodwill" som jag får!
IAF: Hoppas du får din bil snart! Jag har glömt bort hur kändes att köra min, men man säger i forumet att den är trevlig!
Du e inte ensam - världen väntar!
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009