BengtB skrev:vegard skrev:
jeg ville skiftet to dekk, og satt de beste forran...
Åtminstone i Sverige verkar expertisen vara överens om att de bästa däcken ska sitt baktill - oavsett om bilen är fram- eller bak- eller fyrhjulsdriven.
Vad säger de norska experterna?
/BengtB
Ja, en del sier det nå de seinere årene, men de lærde er vel delt her..
Jeg foretrekker de beste dekkene forran av følgende grunner:
-Framdekkene både styrer og bremser. her ønsker jeg best mulig grep
-Framdekkene er de som "brøyter vei" i kjøring i vann, dbs at fordekkene trenger kunne drenere vekk mere vann enn bakhjulene, da disse ikke utsettes for samme vannmengde som framhjulene, da de går i "sporene"etter disse.
-et evt slipp på framhjulene er mye verre å ta inn, enn en skrens med bakhjulene. Et slipp forran kan og få mye alvorligere konsekvenser
-framhjulene har den største slitasjen, da disse også er drivhjul... ønsker man da en jevnest mulig slitasje på alle hjul, setter man de beste forran hver vår..... og man kan så skifte alle dekk på samme tid, og derved få like dekk på bilen.
-Kortere bremsestrekning på våt vei, da bedre mønster, drenerer vekk vann fortere, og opprettholder derved veigrepet...
Dette er personlige meninger, og med disse tankene fortsetter jeg med å sette de beste dekkene forran..... Jeg tør ikke annet....