Annons

Nya skatten dieselbilar

1
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI AUT . Jag fick fordonskatten till 5610 kr. Kan det stämma? Då är det ju inte så stor skillnad på bensin (3000kr i skatt) och diesel.
Bara 2610 kr skillnad. Det tjänar man ju in snabbt på bränsleförbrukningen.
Äger en Tucson -05 aut.
Annons

5
Energiskatten på dieselbränsle höjs med 40 öre per liter, vilket sker i två steg om 20 öre - den 1 januari 2011 och den 1 januari 2013.
Samtidigt sänks den så kallade bränslefaktorn för diesel, och det som kallas miljöfaktorn ersätts med ett fast belopp.
Dagens uppräkningsfaktor på 3,15 gånger bensinbilsskatten sänks till 2,55 år 2011 och till 2,4 år 2013. Miljöfaktorn görs om till ett miljötillägg som på dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 utgör 250 kronor och för äldre bilar 500 kronor. På detta sätt läggs skatten mer på förbrukningen än det faktum att man äger en dieselbil, vilket gynnar små och bränslesnåla dieselmodeller.
De nya skattereglerna gäller för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar samt husbilar.

Beskattning efter koldioxidutsläpp gäller för nyare personbilar, vilket betyder bilar som är av fordonsår 2006 eller senare, samt äldre personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid.
Alla andra bilar beskattas som tidigare utifrån vikt och drivmedel.

Så här räknar du ut den nya skatten som börjar gälla den 1 januari 2011:
För bensinbilar:
Ta reda på den officiella siffran för CO2-utsläppet. Den del som överstiger 120 (gram/km) multipliceras med 20. Lägg till grundskatten 360 kronor. Klart.
För dieselbilar:
Här är det fler faktorer, vilket kräver rätt uträkningsordning. Den del av CO2-utsläppet som överskrider 120 (g/km) multipliceras med med 20, och till detta läggs 360 kr, varefter summan multipliceras med 2,55 och resultatet adderas med 250. Formeln för detta ser ut så här: 2,55 * (360 + XX * 20) + 250. XX står för CO2-grammen över 120 g/km.
Äger en Tucson -05 aut.

6
Alltså om jag har ett utsläpp på 274 som det är på v6an, då ska jag alltså få en skatt på runt 5 tusen, om jag ahr räknat rätt.

o då blir jag galen kan jag fet lova.

Då kan dom fet glömma skatten av mig.

Eler har jag räknat fel nu.

För som det är nu har jag en skatt på runt 2500 kr.
kör volvo v70 n 2,4t

7
svintoleffe skrev:Alltså om jag har ett utsläpp på 274 som det är på v6an, då ska jag alltså få en skatt på runt 5 tusen, om jag ahr räknat rätt.

o då blir jag galen kan jag fet lova.

Då kan dom fet glömma skatten av mig.

Eler har jag räknat fel nu.

För som det är nu har jag en skatt på runt 2500 kr.
Din nya skatt blir 3440:-