Hej
Jag undrar om det finns någon som har en aning om hur mycket jobb och ev specialverktyg som behövs vid ett kopplingsbyte på en SantaFe 2.4
-00 tackar på förhand..
Mvh/Lars
Annons
Koppling !
2Hej
Det behövs inga specialverktyg
En dags jobb ungefär
Plocka ur drivaxlar , ner med fördelningslåda, släppa
ner motorbryggan lite så går lådan att skjuta ut åt sidan
OBS ! Tag bort kopplingsarmen , går inte få isär
motor och v-låda annars
Mvh Zukan 8)
Det behövs inga specialverktyg
En dags jobb ungefär
Plocka ur drivaxlar , ner med fördelningslåda, släppa
ner motorbryggan lite så går lådan att skjuta ut åt sidan
OBS ! Tag bort kopplingsarmen , går inte få isär
motor och v-låda annars
Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Svänghjul ?
4Hej igen
Ett lite tips till, det finns två olika sorters
svänghjul, är det ett massivt på din är det
bra, annars bör du byta ut till ett sådant
Mvh Zukan 8)
Ett lite tips till, det finns två olika sorters
svänghjul, är det ett massivt på din är det
bra, annars bör du byta ut till ett sådant
Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
8
Hej, har du kört med originalkoppling på din bil, dvs dualmass-koppling? Det gjordes rätt många garantibyten till sk singlemass-koppling under en period.Lövet skrev:Jaha.... då var kopplingen bytt/ombyggd på Min 03, har känts konstig en längre tid och vill inte bli stående med haveri.
Nu känns den som det ska , blev en helt annan bil att köra.
Skönt, även om det kostade en slant.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
9
Ja orginal i 16500 mil, förvånande att det ens kunde fungera enl verkstan som det skramlade runt, delarna var helt slut också. Nu sitter det en SMF koppling i , Hyundai orginaldelar alltihop för 6700:- + arbete.ClasseClas skrev:Hej, har du kört med originalkoppling på din bil, dvs dualmass-koppling? Det gjordes rätt många garantibyten till sk singlemass-koppling under en period.Lövet skrev:Jaha.... då var kopplingen bytt/ombyggd på Min 03, har känts konstig en längre tid och vill inte bli stående med haveri.
Har anlitat en liten verkstad, IT-bil i Katrineholm som dock har stor erfarenhet av Hyundai (från Bilia Sätra) så detta var ingen match för dom. Jag är nöjda med dom, kommer att göra service + kamremsbyte där också , ligger 7 mil från mig.
Bra pris, många tusenlappar billigare än hos Märkesauktoriserad verkstad, Personlig service etc.
Verkstaden ligger i samma hus som OK så det var praktiskt att ta ut en hyrbil under de 2 dagar det tog totalt att få rätt delar och montera det.
Man kan lämna/hämta bilen fram till 21:30 + Lörd/Sönd och betalar till OK på valfritt sätt så det var praktiskt.
Kopplingen har känts dålig länge så det var dags , nu känns det finfint.
10
Jag har 12000-milaservice framför mig under nästa år och bävar inför kostnaden för byte av kamrem. Ev. kan det vara dags för kopplingsbyte även för mig trots singlemass-koppling. Jag ska kolla runt noga för hur man än gör så blir det dyrt.Lövet skrev:Ja orginal i 16500 mil, förvånande att det ens kunde fungera enl verkstan som det skramlade runt, delarna var helt slut också. Nu sitter det en SMF koppling i , Hyundai orginaldelar alltihop för 6700:- + arbete.ClasseClas skrev:Hej, har du kört med originalkoppling på din bil, dvs dualmass-koppling? Det gjordes rätt många garantibyten till sk singlemass-koppling under en period.Lövet skrev:Jaha.... då var kopplingen bytt/ombyggd på Min 03, har känts konstig en längre tid och vill inte bli stående med haveri.
Har anlitat en liten verkstad, IT-bil i Katrineholm som dock har stor erfarenhet av Hyundai (från Bilia Sätra) så detta var ingen match för dom. Jag är nöjda med dom, kommer att göra service + kamremsbyte där också , ligger 7 mil från mig.
Bra pris, många tusenlappar billigare än hos Märkesauktoriserad verkstad, Personlig service etc.
Verkstaden ligger i samma hus som OK så det var praktiskt att ta ut en hyrbil under de 2 dagar det tog totalt att få rätt delar och montera det.
Man kan lämna/hämta bilen fram till 21:30 + Lörd/Sönd och betalar till OK på valfritt sätt så det var praktiskt.
Kopplingen har känts dålig länge så det var dags , nu känns det finfint.
IT-bil har hälsat på här på forumet och hjälpt till lite grann. Kul att du fick ett bra intryck av dem!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13