Min ix35:a levererades med sprucket glas i bakre bromsljuset under spoilern. "Bara att boka in sig på service" sa säljaren. Jag har väntat på detta bakljus som är "restnoterat" sedan augusti. Utlovade servicetider har man skjutit på pga av utebliven leverans.
Idag var bilen inlämnad hos Bilia i Haga Norra (Stockholm) för att byta stötdämpare bak samt omprogrammering av datorenhet, bägge en fabriksåtgärd påkallat av Hyundai. Jag beställde även lagning av stenskott vilken inkluderas med självriskeliminering vid samtidig beställning av service. Bakre bromljusglaset (plast) saknades fortfarande efter tre månader.
Vid inlämningen fick jag veta att ovanstående åtgärder kommer att debiteras mig med drygt 6 000 kr. "Varför?" frågade jag. "Ja, glaset är ju yttre åverkan och debiteras". "Hur vet du det?" frågade jag. "Det står ju i serviceunderlaget att det var trasigt sedan leveransen i er leveranshall 30 meter åt det hållet" framförde jag och pekade bortåt. "Och omprogrammering samt byte stötdämpare är åtgärder påkallade av Hyundai och inte mig, som åtgärder för fel i leveransen, varför får jag betala för det?" frågade jag. Kostnaderna ströks helt...
När jag på eftermiddagen hämtar bilen får jag veta att bromsglaset saknas, ingen leverans. Vilken överraskning. "Jo, och stötdämparna har inte bytts då Hyundai har levererat stötdämpare med fel artikelnummer". "Det kunde man inte kontrollera innan min bil lämnades hela dagen hos er?" var min fråga? "Det är inte vårt fel" sa bilgubben. Jaja... "Vad har ni åtgärdat?" undrade jag. "Jo, stenskottet är fixat och omprogrammeringen är gjord. Vi ringer Hyundai och ber dem skicka rätt stötdämpare omgående". "Och bromsglas?" undrade jag...
När jag fick nycklarna och åker iväg med bilen ser jag att stenskottet inte är åtgärdat alls. Min fråga nu är vad sannolikheten är att dataprogramuppdateringen är utförd eller ej? Av någon outgrundlig anledning får jag för mig att den inte är gjord. Någon som vågar sätta emot?
Suck!
Bilia ville sälja på mig ett serviceprogram för tre år. 300 kr/månad i 36 månader och du betalar inget för löpande service. Du har då minst 10% rabatt på servicepriset jämfört med löpande debitering och inga kostnadsökningar. Jojo. Löpande service sker 1 gång/år och kostar ca 3 000 kr. Dvs billigare än serviceavtalet. Sååå fiiiiint Bilia, så duktigt. Vill ni ha en kaka?
Bilservice, ett sätt att pungslå bilägaren och dra valser?
1
Senast redigerad av SuperMek den 12 nov 2010, 20:57, redigerad totalt 2 gånger.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.