Plastdetaljer som stötfångarinklädning, skämbreddare och sidoplast repareras i allt större utsträckning - med gott resultat.
Faktiskt ringer det en klocka när jag ser din bostadsort, "Ricke 3" - vill minnas att flera av de kostnadsbesparande teknikerna för reparation av plastdetaljer, alufälgar mm faktiskt tagits fram nere på bilskadecentret i Växjö!
Kolla om du inte har någon insideskänning som kan tipsa dig om bra eller mindre bra metoder att reparera just din skada!
Du kan knappast hävda rätten till nya ersättningsdelar - i villkoren för de flesta motorfordonsförsäkringar finns inskrivet att det reglerande bolaget äger rätten att göra ungefär vad f-n som helst med din bil - reparera eller byta ut efter eget gottfinnade, använda begagnade delar och även piratdelar, faktiskt...
Jag skulle vara mer oroad för draget och dess infästningar!!!
Eftersom vi drar häst i stor utsträckning har jag vid de tillfällen vi blivit påkörda bakifrån alltid krävt utbyte av draget även om okulärbesiktning inte ger någon som helst indikation på att det skulle finnas några skador.
Förvånansvärt många bolag byter utan att knorra medans något enstaka sätter sig på tvären trots att jag påpekar att vi drar häst, med de momentant våldsamt höga belastningarna som följer av att köra levande massa.
Då brukar jag säga att jag kan nöja mig med att draget monteras av och skickas iväg till någon certifierad materialprovare för röntgen och utvärdering av dolda sprickor och deformationer...
Ett beslut om nytt drag brukar anlända ungefär 5 minuter efter att kostnaden för ett sådant test står klart för regleraren...
Trist att du råkat i kläm, "Ricke3" - håll oss underättade hur det går!
Swedefe