Annons

Nytt ämne - inför vintern

46
Är det någon som vet ngt om lås-spray? Marknaden kryllar av olika och mina erfarenheter är också högst skiftande. Glömmer givetvis bort mellan gångerna vilket som var bra och vilket som var skit!
Hade det inte varit en bil, som utsätts för fukta hade jag gjort som inne - torrsmort med grafitpulver.

Precis som med frost på rutorna drabbas vi här i sydsverige mycket av frusna lås. Vår normala vintertemp är ju runt "nollan".

Någon som har något annat "supertips" inför vintern?

:?:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Annons

47
Finns flertal små elektriska låstinare under 100kr.
Frusna lås är inget problem när du åker IX exclusive eftersom man inte använder nyckel över huvud taget.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

48
Har inte alla ix35 larm dvs elektrisk dörröppning via fjärrkontroll? Dvs det är ett ickeproblem med frusna lås?
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

49
Jo, men jag har haft problem med även detta på min Outlander.
Den har frusit inne i låset så att centrallås-motorerna inte orkat öppna alla dörrarna - framförallt på förardörren.
Detta har inneburit att larmet gått igång (eftersom det är kopplat till centralenheten i förardörren).
Man har inte lyckats lösa detta fullt ut på Mits - trots byte av enheten m.m.

Därför vill jag hålla låsen isfria, och hade hoppats få den nya bilen innan vintern!

:cry:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!

50
andteg skrev:Jo, men jag har haft problem med även detta på min Outlander.
Den har frusit inne i låset så att centrallås-motorerna inte orkat öppna alla dörrarna - framförallt på förardörren.
Detta har inneburit att larmet gått igång (eftersom det är kopplat till centralenheten i förardörren).
Man har inte lyckats lösa detta fullt ut på Mits - trots byte av enheten m.m.

Därför vill jag hålla låsen isfria, och hade hoppats få den nya bilen innan vintern!

:cry:
Jag har också en Outlander 04, på den brukar bakluckan krångla när den stängs så att bilfan sedan går att låsa! Men förhoppningsvis så slipper jag detta på den nya bilen, om den nu kommer innan jag lackar ur helt :shock:
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

Nu har vi glidit utanför ämnet - men......

51
Har du påtalat detta Sten_Hard? För handlaren alltså!
Enligt Mits. Centralt har de ALDRIG hört talas om problem med låsen vintertid!
De skulle t.o.m. varit i kontakt m fabriken i Japan, men de var lika oförstående.

Ljuger generalagenten som vanligt??????

:twisted:

Re: Nu har vi glidit utanför ämnet - men......

52
andteg skrev:Har du påtalat detta Sten_Hard? För handlaren alltså!
Enligt Mits. Centralt har de ALDRIG hört talas om problem med låsen vintertid!
De skulle t.o.m. varit i kontakt m fabriken i Japan, men de var lika oförstående.

Ljuger generalagenten som vanligt??????

:twisted:
Näe det har jag inte brytt mig om, jag köpte ju privat och begagnat, i vintras var det lite mer problem än vanligt men så var det jäkligt kallt oxå runt -30 ganska länge.

Men jag har haft andra bekymmer med den så kallade märkesverkstaden som gör att jag aldrig köper en mits igen.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

53
Till SuperMek:
Vad händer om batteriet i sändare tar slut eller batteriet i bilen är dåligt - kan bli problem att öppna då!
Ett tips som jag fått av en bilhandlare: öppna dörren med vanlig nyckel en gång per månad även om du har fjärrlås - så att du vet att vanliga låset fungerar även om elektroniken fallerar!

Har alltid följt hans anvisningar, men det har ju som du ser inte alltid hjälpt!

:x

54
Det har du helt rätt i. Men sannolikheten att batterierna tar slut är normalt liten, men inte obefintlig. Värre är tror jag att mekanismen i dörren fryser fast, dvs inte låscylindern som kan utsättas för väta, vilket måste vara något tokigt. Fukt skall inte krypa in i låsmekanismen på så sätt att den riskerar att frysa fast, dvs det skall fortfarande gå att öppna dörren via fjärrkontrollen.

Ett litet tips för låscylindrar i bilen som i övrigt, är att använda litiumfett på sprejburk som smörjmedel. Det är synnerligen bra för att hålla såväl det mekaniska i bästa trim som att hålla fukten borta.
mvh / Christian

55
Tack för tipset! Jag visste att det fanns någon "där ute" som visste något!
Det är ju detta som forum är till för!
Håll i er - snart kommer jag på något!

@ :!:

Re: Nytt ämne - inför vintern

56
andteg skrev:Är det någon som vet ngt om lås-spray? Marknaden kryllar av olika och mina erfarenheter är också högst skiftande. Glömmer givetvis bort mellan gångerna vilket som var bra och vilket som var skit!
Hade det inte varit en bil, som utsätts för fukta hade jag gjort som inne - torrsmort med grafitpulver.

Precis som med frost på rutorna drabbas vi här i sydsverige mycket av frusna lås. Vår normala vintertemp är ju runt "nollan".

Någon som har något annat "supertips" inför vintern?

:?:
låsspray... brukar bara sabba lås. använg grafitfett det har alltid fungerat för mig på gamla bilar och i temeraturet till -25

men nu bryr jag mite så mycket, nyckellöst YEAH! 8)

Skaffa inte dörrskydden!

57
Ett tips kan väl också vara något man INTE bör göra, t.ex. som jag företog mig att skaffa de nedre plastskydden som sitter som standard i nederkant å utsidan av alla dörrar på alla 4WD-varianter av ix35. Jag har ju en 2WD och såg skydden som praktiska, dvs beställning och betalning effektuerades. Nu väl hemma med skydden ser jag att dessa monteras genom att varje dörr skall förses med 8 hål á ca 8 mm för monteringen, dvs det går fetbort!

Snyggt och praktiskt, ja, men inte monteringsmässigt på en bil som inte har skydden förberedda för montering i fabrik. Tyvärr...
mvh / Christian

Re: Skaffa inte dörrskydden!

58
SuperMek skrev:Ett tips kan väl också vara något man INTE bör göra, t.ex. som jag företog mig att skaffa de nedre plastskydden som sitter som standard i nederkant å utsidan av alla dörrar på alla 4WD-varianter av ix35. Jag har ju en 2WD och såg skydden som praktiska, dvs beställning och betalning effektuerades. Nu väl hemma med skydden ser jag att dessa monteras genom att varje dörr skall förses med 8 hål á ca 8 mm för monteringen, dvs det går fetbort!

Snyggt och praktiskt, ja, men inte monteringsmässigt på en bil som inte har skydden förberedda för montering i fabrik. Tyvärr...
å fy,, det var tråkigt..

Tuta & extraljus

59
Söndagen ägnades åt att masa sig ut i garaget, klia sig i naveln och få tummen ur för att ta mig an grejerna som ligger på arbetsbänken sedan flera veckor, en tuta och en extraljusramp. Tutan kommer till då utlovade 110dB ändå låter klent vilket åtgärdades med en tur till bilbuttriks och försnillandet av 90 bagis. Okejrå, 89,90. 105 extra dB utlovas och resultatet är över förväntan. Som extra gratifikation visade sig ett färdiggängat hål bakom den ordinarie tutan, dvs fram med en M5-bult, böj till fästjärnet i 180 grader och montera. Så enkelt. Kabelanslutningen genomfördes via lödning parallellt med originalkablaget och vulkades sedan igen ordentligt.

Extraljusrampen monterades ovanför nummerplåten av två anledningar: 1: Man slipper få rampen kvaddad av snödrivor vid parkeringar osv och 2: Man minskar slagskuggorna vid väggupp och andra böjelser i farbanan.
Relä och säkring monterades längst ned på/bredvid luftburken vid förarsidan. Där fanns både plats, tillgängliga monteringsbultar och lagom avstånd till alla anslutningspunkter. Som bonus blev det snyggt, dvs ur vägen. Alla kablar vulktejpades och buntades. Stag är ett måste då hela fronten är av plastsmäck och inte erbjuder ett stabilt monteringsunderlag. Stagen har jag satt i grillen via ett par M4-bultar.

Ett par tips: Skaffa först en ny nummerplåtshållare då den gamla inte går att återanvända då den väl har plockats isär. Den är av engångstyp. Glöm inte att återansluta kontakterna till dimljusen fram när fronten återmonteras. Gissa vad jag glömde... :-)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
mvh / Christian

60
Jag lär säga att först när jag läste att du skulle sätta den ovanför regplåten tänkte jag detta kommer inte att se klokt ut.

Me ack så satans fel jag ahde, detta blev ju ruskigt snyggt, väldigt fint jobb me tutan me.
kör volvo v70 n 2,4t